تفاوت های کفپوش و پارکت لمینت چیست؟

تفاوت های کفپوش و پارکت لمینت چیست ؟

تفاوت های کفپوش و پارکت لمینت چیست ؟ بسیاری از مشتریان هنگام خرید نمی دانند برای پوشش کف فضایشان پارکت برایشان مناسب تر است یا کفپوش pvc و تنها با اکتفا به صحبت های دوستان و آشنایان خرید می کنند. این امر باعث می شود انتخاب درستی نداشته باشند و بعد از مدتی پس از صرف هزینه ای نسبتا زیاد ممکن است پشیمان گردند و اقدام به تعویض خرید خود کنند.

کفپوش‌های پی‌وی‌سی و لمینت، هریک مزایا و معایب خاص خود را نسبت به یکدیگر دارند که شما باید بر اساس انتظارات و نیازتان یکی از این کفپوش‌ها را انتخاب کنید.

در این مطلب قصد داریم با یک نگاه جامع تفاوت کفپوش PVC و پارکت لمینت را برای شما بیان کنیم تا با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید نمایید…

تفاوت کفپوش و پارکت لمینت
  • جنس :

عمده ترین تفاوت کفپوش و پارکت در جنس مواد سازنده است. ساختار اصلی کفپوش PVC از نوعی پلاستیک با نام پی وی سی تشکیل شده که نوعی ماده شیمیایی است. در صورتی که پارکت لمینت از جنس الیاف فشرده HDF تهیه می شود که این الیاف از مشتقات چوب می باشد.

  • ضخامت :

کفپوش های pvc به صورت رولی با ابعاد مشخصی عرضه می شوند و به طور معمول دارای ضخامت ۲ یا ۳ میل است. اما پارکت لمینت همیشه به شکل تایل های مجزا در ضخامت های ۷،۸و ۱۲ میلی متری تولید می شود.به این ترتیب ضخامت پارکت به طرز محسوسی بیش از کفپوش های پی وی سی است.

  • مقاومت در برابر خراش :

در تولید لمینت از یک لایه محافظتی اکسید آلومینیوم استفاده می شود که مقاومت و استحکام آن را در برابر خراشیدگی و جسم نوک تیز بیشتر می کند. سایش و فرسایش لمینت نسبت به کفپوش های PVC بسیار کمتر است در صورتی که کفپوش پی وی سی بسیار حساس تر است.

  • طول عمر :

لمینت طول عمر بیشتری دارد و به لحاظ زیبایی یکی از برترین انتخاب ها برای تغییر دکوراسیون است.

  • نظافت :

لمینت و کفپوش PVC هردو به راحتی تمیز می‌شوند. هردوی آن‌ها را می‌توان با جاروبرقی یا دستمال نم دار به راحتی نطافت کرد. ضمن اینکه کفپوش PVC از پلاستیک ساخته شده که کاملا ضدآب است و حتی میتوانید آن را با آب بشویید.
لمینت‌ها در برابر آب مقاوم‌اند، اما به دلیل اینکه لایه‌های زیرین آن از فیبر تشکیل شده و آب را به خود جذب می‌کند و کاملا ضد آب نیستند. باید مراقب بود که آب به لایه‌های زیرین آن نفوذ نکند.

  • مقاومت در برابر رطوبت :

همانطور که گفته شد ساختار اصلی کفپوش PVC از جنس پلاستیک است و مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد و در مکان های مرطوب می تواند استفاده شود. بدیهی است مشتقات چوب از جمله پارکت لمینت در برابر رطوبت به شدت آسیب می‌بینند و مناسب نصب در سرویس های بهداشتی نیستند. البته لمینت های با کیفیت دارای دو لایه محافظ هستند و عایق بندی و چسب کاری شده اند ولی بهتر است مشتقات چوب را از رطوبت حفظ کرد.

  • نصب :

تایل های پارکت امینت از ۴ طرف به وسیله زبانه ها و کلیک هایی به هم متصل و بر روی زمین نصب می شود. طریقه نصب تایل ها شباهت زیادی به پازل دارد. تنها در قسمت دیوارها نیاز به برش و فیکس کردن تایل ها می باشد و به طور معمول از چسب برای نصب پارکت لمینت و تایل ها استفاده نمی شود. جا به جایی و نصب مجدد تایل ها در صورت نیاز امکان پذیر است. این در حالی است که کفپوش PVC باید به کف چسبانده شده و رول ها روی زمین ثابت شود. بین رول ها زبانه های نصبی وجود ندارد. کفپوش PVC قابلیت نصب مجدد را نداشته و آسیب می بیند.

  • زیرسازی برای نصب :

دیگر تفاوت کفپوش و پارکت در زیرسازی برای نصب است کفپوش PVC ضخامت کمی دارد بنابر این زیرسازی و هم سطح کردن کف برای نصب آن الزامی است در غیر این صورت سطح یکدست نخواهد شد. پارکت لمینت دارای ضخامت بالایی است و نیازی به کف سازی ندارد در اغلب موارد از فوم برای نصب لمینت استفاده می شود.

پیشنهاد ما به شما

به دلیل شباهت لمینت به چوب، این جنس حالت طبیعی‌تری به محیط می‌دهد و هنگام راه رفتن بر روی آن حس بهتری را منتقل می‌کند، همچنین لمینت‌ها به دلیل ضخامت بیشتر و لایه‌ی فوم زیرین، عایق مناسبی برای کف هستند؛ برای نصب نیاز به چسب ندارند و قابلیت جابه‌جایی دارند اما ضدآب نیستند و برای نظافت به مراقبت بیشتری نیازمندند.
کفپوش‌های PVC کاملا ضد آب هستند و برای محیط‌هایی همچون آشپزخانه، دستشویی و اتاق رختشویی بسیار مناسبند.

ویدئوی آموزشی جهت نصب پارکت لمینیت:

ویدئوی آموزشی جهت نصب کفپوش:

 

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *