انواع پارتیشن ها و علت استفاده از آن

انواع پارتیشن ها و علت استفاده از آن
تعریف پارتیشن:
کلمه لاتین پارتیشن در فارسی به عنوان جدا کننده معنی میشود و مختص به جسم یا شیئی اختصاص داده نشده. لذا هر چیزی که بتواند حالت این تعریف یعنی جدا کننده را ایجاد کند به عنوان پارتیشن تلقی میشود. حال پارتیشن میتواند هر چیزی باشد. به طور مثال دیوار جدا کننده  بین دو فضا که میتواند از هر جنس و ماده ای تشکیل شده باشد. مانند : چوب ، آهن ، سنگ ، شیشه ، پلاستیک یا حتی پارچه. بنا بر این ماهیت کلمه پارتیشن را نمیتوان روی جسم یا شیئی خاص گذاشت. به طور مثال در علم تکنولوژی و فناوری در سیستم ها و رایانه ها نیز از واژه پارتیشن بندی زیاد استفاده میشود. کلمه پارتیشن در صنعت ساختمان به دیوارهای جدا کننده بین دو فضا در یک محیط اداری نیز پارتیشن گفته میشود. نکته قابل توجه اینجاست که این دیواره هایی که در فضاهای اداری به عنوان پارتیشن مورد استفاده قرار میگیرند میبایست قابلیت جا به جایی داشته باشند. بدین صورت که بعد از نصب و مورد استفاده قرار گرفتن بتوان پارتیشن های نصب شده را باز کرد و در محل دیگری جا بجا و مجددا نصب کرد.
انواع پارتیشن:
پارتیشن هایی که معمولا در محیط اداری استفاده میشود نیز به چند دسته کلی تقسیم میشوند: پارتیشن دو جدا ره و تک جداره دو دسته کلی پارتیشن های اداری هستند. ولی به صورت جزئی تر هم میتوان پارتیشن های اداری را تقسیم بندی کرد. برای مثال پارتیشن هایی با فریم آلومینیوم ، فریم چوبی یا با پانل های چوبی و شیشه ای. که در مرحله جلو تر دو باره میتوان پارتیشن های گفته شده را به دسته های کوچکتر تقسیم بندی کرد. به طور مثال : پارتیشن دو جداره با فریم آلومینیوم یا پارتیشن دو جداره تمام چوب یا پارتیشن تک جداره با فریم آلومینیوم یا پارتیشن تک جداره تمام چوب. در شاخه های پایین تر از این دسته بندی دوباره میتوان به شاخه دیگر از این پارتیشن ها اشاره کرد. به طور مثال :در دسته پارتیشن های چوبی نیز همان متریال چوبی که استفاده میشود میتواند به سه شاخه اصلی پارتیشن تمام چوبی پارتیشن با جنس ام دی اف و پارتیشن با جنس نئوپان نیز اشاره کرد. در پارتیشن تمام چوب جنس پارتیشن ها از چوب می باشد و در واقع هم اسکلت هم پانل ها از جنس چوبی هستند. که چوب استفاده شده در پارتیشن ها میتواند چوب روس یا گردو یا راش باشد که بستگی به قیمت تمام شده پارتیشن دارد. و همچنین برای زیبایی پارتیشن میتوان از انواع چوب های نام برده شده استفاده کرد. در اینجا میتوان پارتیشن ها را به دو دسته پارتیشن دو جداره تمام ام دی اف و تک جداره تمام ام دی اف تقسیم کرد. دسته بعدی دیگری از پارتیشن های چوبی ، پارتیشن های نئوپان یا ملامینه می باشد. این گروه از پارتیشن های اداری نیز به دو گروه تقسیم میشوند :دوجداره و تک جداره دسته دیگر از این تقسیم بندی اصلی پارتیشن با فریم آلومینیوم می باشد. که این دسته نیز در گروه اصلی پارتیشن دو جداره و تک جداره با فریم آلومینیوم تقسیم میشوند .
پارتیشن ها
پارتیشن ها
چرا و به چه علت از پارتیشن ها استفاده میکنیم
 یکی از مسائل مهم در انواع مشاغل ، فضایی است که صاحبان آن شغل در آنجا مشغول فعالیت اند.
بنابراین چیدمان محل کار همیشه با منزل تفاوت هایی دارد.
محل های کار زیباتر و شکیل تر پرطرفدارتر و پر درآمد تر اند.
چرا که مردم نیز بیشتر ترجیح میدهند با شرکتهایی کار کنند که از لحاظ بصری دکوراسیون و مبلمان اداری مطلوبی داشته باشند.
 به علت صرفه جویی در هزینه ها پارتیشن میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.
و همچنین به دلیل جابجای محل شرکت چون دفترهای کار اکثرا در حال جابجایی اند و شغل بعدی که میخواهد در آن دفتر کار شروع به فعالیت کند مسلما نیازهای همسانی با شغل قبلی از نظر تعداد اتاق و تعداد پرسنل و جانمایی وسایل ندارد ،پارتیشن قابل جابجایی گزینه مناسبلی است.
پارتیشن ها
پارتیشن ها
مزایای پارتیشن ها

علاوه بر خاصیت جابجایی، توانایی تنظیم میزان نور محیط که بسته به جنس شیشه طرح و میزان نور عبوری از آن قابل تنظیم است را دارد.

و میتواند محیط کاری یک شرکت یا سازمان را بسیار پویا تر و پرانرژی تر نشان دهد.

در محیط های اداری بسته به هدف استفاده از پارتیشن ، از انواع آن می توان استفاده کرد .

مثلا اگر هدف ما آکوستیک کردن محیط از سرو صدا و تهویه و گردش هوا باشد میتوانیم از پارتیشن های دوجداره استفاده کنیم.

و از نظر ارتفاع پارتیشن بلند ارتفاع کتیبه تا سقف را انتخاب کنیم که کاملا محیط را پوشش می دهند.

اما اگر صرفا هدف ما جدا کردن بخش پرسنل شرکت از ارباب رجوع باشد و عبور نور و گردش هوا و صدا در آن محیط مهم نباشد میتوانیم از پارتیشن های تک جداره با ارتفاع کوتاه استفاده کنیم تا فقط جدا سازی محیط و تفکیک قسمت های مختلف از یکدیگر انجام پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *