پروژه های برجسته معماری ایران در دهه های اخیرنشانگرمدرنیته درمعماری

پروژه های برجسته معماری ایران در دهه های اخیر نشانگر مدرنیته درمعماری

کشور ایران پس از دوران سخت تحریم‌ها و جنگ با عراق در پروژه های معماری و ساختمان پیشرفت چشم گیری داشته است. برای نمایش این تغییر و تحول در معماری و شیوه ساختمان‌سازی،۱۰ مورد از پروژه‌های برجسته و منحصر به فرد را که در ایران اجراشده اند به‌ اختصار معرفی می‌کنیم.

۱- ساختمان اداری ترمه

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: فرشاد مهدی زاده و احمد بتایی) این پروژه در همدان در دامنه کوه‌های زاگرس واقع شده است. نمای مورد استفاده در این ساختمان از جنس آجر بوده به ‌طوری ‌که سقف آن به ‌صورت موجدار و پله‌ای است و افرادی که از کنار ساختمان عبور می‌کنند می‌توانند از آن بالا رفته و بر روی آن بنشینند.

۲- خانه مشا

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: گروه معماری موج نو) نمای این پروژه شامل سه مدول جعبه‌ای می‌باشد که هرکدام به سمت متفاوتی جهت‌گیری کرده‌اند. شیوه معماری و ساخت این پروژه با هدف استفاده بهینه از شیب تند سایت پروژه می‌باشد.

۳- مجتمع مسکونی کهریزک

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح‌: توسط استودیوی معماری CAAT) نمای این ساختمان شامل آجرنسوز با زاویه‌بندی سه‌بعدی می‌باشد به صورتی که در نمای داخلی سایه ایجاد کرده و سوراخ‌های ایجادشده در بافت آجر باعث جریان هوا به داخل ساختمان می شوند.

۴- پل طبیعت

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: توسط لیلا عراقیان) این پروژه عظیم که توسط معمار جوان خانم لیلا عراقیان طراحی‌شده است، بزرگ‌ترین پل پیاده‌روی ایران با طول ۲۷۰ متر است. این پل دو پارک بزرگ آب‌وآتش و طالقانی را از روی بزرگراه مدرس به یکدیگر متصل می‌کند. این پروژه یکی از پروژه های برجسته اخیرمی باشد که جایزه های جهانی زیادی نیز کسب کرده است.  

۵- مجتمع مسکونی اندرزگو

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: توسط دفتر معماری آینه) این مجتمع کاربری مسکونی دارد و دارای شش طبقه می‌باشد و نمای آن گرانیت و ساده است و نمایانگر طراحی مینیمالی است که در یکی از شلوغ‌ترین مناطق تهران واقع شده است. در اطراف این مجتمع ساختمان‌های زیادی با طراحی شلوغ و درهم دیده می شود. هدف از طراحی مینیمال ساختمان القای حس راحتی و آرامش بیشتر به ساکنین می‌باشد.

۶- خانه شریفی‌ها

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: دفتر طراحی Next) این پروژه منحصر به فرد در حال حاضر یکی از معدود پروژه‌های برجسته ساختمانی کشور است که نمای آن متغیر است و قابلیت حرکت دارد. به این معنا که اتاق‌ها قابلیت دوران حول محور داشته و درنتیجه نمای ساختمان می‌تواند متغیرباشد. در این پروژه سه اتاق باقابلیت دوران ۹۰ درجه ساخته‌ شده است که می‌توان از آن منظره طبیعت در فصل تابستان را مشاهده کرد و در زمستان برای حفظ گرمای ساختمان می‌توان آن را به حالت عادی بازگرداند و تراس را از نمای ساختمان حذف کرد.

۷- آپارتمان شماره یک

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: توسط دفترAbCT) این پروژه دارای ۵ طبقه است که نمای آن شامل قطعات بریده ‌شده سنگ می‌باشد، درنتیجه بافت طبیعی شکل‌گرفته در دیوارهای نما ساختار کاملاً جذاب و طبیعی به این آپارتمان بخشیده است. این پروژه یکی از پروژه های برجسته محسوب می شود که در شهر محلات واقع شده است.

۸- آپارتمان صبا

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: توسط دفترTDC) حفاظ‌های چوبی موجی شکل در نمای ساختمان در تقابل با ساختار منظم و یکنواخت پنجره‌های ساختمان می‌باشد . بدین ترتیب ساکنین هر واحد می‌توانند این حفاظ را باز و بسته کنند و درنتیجه نمای ساختمان شکل منحصربه ‌فردی به خود بگیرد.  

۹- ساختمان اداری در سعادت‌آباد

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: گروه LP2) در سال های اخیراستفاده از حفاظ‌ها و نرده‌های مدرن چوبی در ایران رواج پیداکرده است و روشی نوین نسبت به روش‌های سنتی کنترل نور و گرما در ساختمان می باشد. نمای این ساختمان شامل الوارهای چوبی بوده که قابلیت دوران و کور کردن نمای پنجره‌ها را دارند. فضای بالکن‌ها در کنار نمای چوبی ساختمان ظاهری کاملاً مدرن را به محیط بخشیده است.

۱۰- ویلا در لواسان

پروژه های برجسته
پروژه های برجسته
(طراح: دفتر معماری Next) ظاهرعجیب این ویلای سه‌طبقه بسیار جالب است. سقف آن با شیب تند و به‌ صورت مدور در دو قسمت می باشد. ورودی ویلا مدرن و باحالت زاویه‌دار و باریک می باشد. پشت ویلا با استفاده از چرخش نما فضایی برای استخر مهیا شده است.        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *