انواع پرده، لباسی زینتی برای خانه‌ی شما

انواع پرده

پرده، لباسی برای خانه ی شما است. پرده‌ یکی از عناصر تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون خانه می باشد. این عنصر به طرز چشمگیری می تواند بر زیبایی محیط شما بیفزاید. این عنصرعلاوه بر زیبایی، ورود نور به منزل را کنترل می کند و باعث حفظ حریم خصوصی خانه می شود و همچنین از ورود گرد و خاک به محیط خانه جلوگیری می کند. در این مقاله به رایج ترین انواع پرده خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

با توجه به اینکه پرده‌ها تابش نور خورشید را به خانه تنظیم می کنند، باید کیفیت مناسبی داشته باشند تا بر اثر تابش مستقیم دچار پوسیدگی نشوند. انتخاب پرده ی مناسب برای محیط سبب می شود تا در طولانی مدت در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

با توجه به اهمیت پرده در طراحی دکوراسیون خانه توجه به نوع، جنس، بافت و مدل برای هر بخش از خانه شما باید بر اساس اصول خاصی صورت گیرد. برای مثال در محیط پر ترددی مانند آشپزخانه یکی از فاکتورهایی که در انتخاب پرده باید به آن توجه کنیم، راحتی در نظافت می باشد. در محیط هایی مانند سالن های پذیرایی به ویژه سالن های پذیرایی کلاسیک معمولا از پرده های سنگین با جنس مخمل استفاده می شود. در مقابل برای محیط هایی مانند اتاق خواب و یا اتاق های کار معمولا از پرده های زبرا و یا سبک استفاده می شود.

از دیگر اصولی که باید به هنگام انتخاب پرده به آن توجه کنید تناسب جنس پرده با مدل مورد نظر شما می باشد. جنس پارچه ی شما باید به گونه ای باشد که در صورت مدلی خاص، قابلیت جمع کردن و حالت پذیری را داشته باشد.

انواع پرده در طراحی دکوراسیون خانه

با توجه به اهمیت این عنصر در دکوراسیون داخلی، امروزه شاهده تنوع بسیار زیادی در مدل و جنس آن هستیم. انتخاب پرده‌های مختلف، بنا بر سبک منزل، شرایط محیطی و علایق افراد صورت می گیرد. در ادامه به رایج ترین انواع آن خواهیم پرداخت.

پرده آستری

معمولا این پرده از پارچه ای کتان و یا پلاستیک رنگ روشن تشکیل شده است. این نوع پرده ارزان قیمت است و به عنوان پوششی در زیر پرده ی اصلی به کار می رود. علت استفاده از این نوع پرده، محافظت از پرده ی اصلی در برابر تابش نورخورشید می باشد.

پرده‌های پانچ

پرده های پانچی جزئی از پرده های ساده با چین های بزرگ هستند.این دسته از پرده معمولا مناسب سبک های مینیمال و مدرن است.

 پرده‌ی پیلی دار

پرده های پیلی دار همانطور که از اسم آن مشخص است دارای پیله می باشد. این نوع پرده معمولا در سالن های پذیرایی و در برخی از اتاق خواب های کلاسیک صورت می گیرد. این سبک پرده به دلیل پیله و خطوطی که دارد باعث بلندتر نشان دادن پنجره و دیواری که به روی آن نصب است می شود.

پرده‌ی والان دار

پرده های والان دار یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع پرده می باشد. معمولا این دسته از پرده‌ها از دو قسمت والان و زیر پرده تشکیل شده اند. از دلایل محبوب بودن این نوع پرده می توان به هماهنگی با هر سبک اشاره کرد.

پرده‌های ترکیبی

پرده‌های ترکیبی همانطور که از نامش برمی آید ترکیبی از پارچه‌ و یا طرح های متفاوت است. معمولا در طراحی این نوع پرده از پارچه ی کوسن و یا مبلمان در محیط استفاده می شود.

پرده‌های شید رول

این نوع پرده جنبه ی زیبایی ندارد. معمولا برای محیط هایی مناسب است که پنجره و یا درب ها رو به داخل باز می شوند. شید رول ها با ریموت و یا به صورت دستی به سمت بالا کشیده شده و رول می شوند.

پرده کرکره‌ای

پرده کرکره‌ای انواع متفاوتی دارد. این نوع پرده دوام بسیار بالایی دارد و مناسب محیط هایی می باشد که نیاز به حفظ حریم بیشتری دارند چراکه می تواند به صورت کامل دید را مسدود کند.

پرده کرکره ای چوبی

پرده کرکره چوبی نوعی پرده افقی برای پنجره می باشد که از تعدادی تخته باریک از جنس چوب تشکیل شده است که به حالت افقی در کنار هم قرار گرفته و دارای طنابی از جنس نایلون برای جمع کردن تخته ها و میله ای برای سایه روشن کردن پرده می باشد.

 پرده چوبی  یکی از زیباترین و منحصربه فردترین انواع پرده های کرکره ای می باشند چرا که به خوبی و به طور کامل نور ورودی را کنترل می نمایند. پرده کرکره چوبی به دلیل زیبایی و حس خوب چوب، فضای شیک و کلاسیکی که ایجاد می کند همواره جزو اولین و بهترین انتخاب ها است.

پرده زبرا

این نوع پرده که پرده ادارای نیز نامیده می شود یکی از رایج ترین انواع پرده می باشد.

نصب راحت،هزینه مناسب و تنوع در طرح و رنگ باعث شده که پرده‌های زبرا، جهت استفاده در اتاق خواب ها، ویلا‌ها و فضاهای با طراحی مدرن مناسب باشد.

این نوع پرده از محبوبیت فراوانی برخوردار است چرا که به شما این توانایی را می دهد که پوشش پنجره خود را با هر نوع چیدمانی که برای فضای خود در نظر گرفته اید هماهنگ کنید.

پرده زبرا ساده دارای عرض بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ سانتیمتر است. این نوع پرده دارای تنالیته بافت عمودی ۸ سانتیمتر رنگی و ۵ سانتیمتر حریر می باشد. از پرده زبرا می‌توان در بخش های مختلف خانه مانند آشپزخانه، اتاق خواب و پذیرایی استفاده نمود.

این نوع پرده علاوه بر فراهم کردن قابلیت تنظیم نور، امنیت و حریم خصوصی شما را تامین می کند.

نوع طراحی این پرده به گونه ای است که علاوه بر حفظ حریم خصوصی شما و تامین نور مورد نیاز، دمای محیط شما را تنظیم کرده. پرده محیط شما را در برابر گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان دور نگه می دارد و فضایی با هوای مطبوع را برای شما فراهم می کند.

راد پرده

شرکت راد یکی از برند های ایرانی است که در زمینه‌ی تولید پرده‌های زبرا و شید رول فعالیت می کند. پرده‌های زبرا شرکت راد از پارچه‌ های پلی استر با کیفیت بالا و قابلیت شستشو ساخته می شود که از ورود گرد و غبار به محل سکونت شما جلوگیری می کند.

این پرده‌ از انواع پردهای مدرن محسوب می شود و دارای ویژگی‌هایی می باشد که باعث تمایز آن از سایر موارد مشابه می‌شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

تنوع بسیار زیادی در رنگ و طرح در بازار موجود است.
با هر سبک و سلیقه‌ای هم خوانی دارند.

قابلیت شسشتوی آسان یکی از ویژگی های مهم این نوع پرده می باشد.
هزینه نصب بسیار پایینی دارند.
به آسانی نصب می‌شوند.
مقاومت زیادی در برابر نور، رطوبت و آسیب دیدگی در برابر عناصر خارجی دارند.

در آخر

پرده به عنوان یک المان ضروری در طراحی دکوراسیون منزل است. به وسیله پرده می توان به محیط هویت بخشید. در انتخاب پرده باید به عوامل مختلفی توجه کرد که به صورت مختصر آن ها در این مقاله عنوان کردیم و به رایج ترین انواع آن پرداختیم. امیدواریم با توجه به این فاکتورها بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *