ایمن سازی خانه در برابر زلزله

زلزله

زلزله از جمله حوادث طبیعی است که نمی توان وقوع آن را پیش بینی کرد. از این رو باید نسبت به وقوع آن در هر لحظه آمادگی داشته باشیم. یکی از مهم ترین محیط هایی که نسبت به ایمن سازی آن باید اقدام کرد، خانه است. در این مقاله به نکات ایمن سازی محیط خانه خواهیم پرداخت.

این راهنما به شما کمک خواهد کرد که در برابر وقوع زلزله و اقدامات لازم هنگام زلزله، آمادگی بیشتری پیدا کنید.

چگونه خانه ی خود را در برابر زلزله ایمن کنیم؟

از آنجا که زلزله به طور ناگهانی رخ می دهد لازم است تا محیط خانه خود را در برابر این حادثه ایمن نمائید. به خصوص اگر در مناطق زلزله خیز زندگی می کنید.

پیش از هرگونه ایمن سازی لوازم منزل، به منظور جلوگیری از خسارت های سنگین، از ساختار و استحکام بنا اطمینان حاصل کنید.

بر‌اساس تحقیقات به دست آمده معمولا یکی از رایج ترین آسیب ها در هنگام وقوع زلزله سقوط اجسام است. از این رو محل قرارگیری و دکوراسیون منازل و چیدمان صحیح آن حائز اهمیت است.

خطرات احتمالی

درب ها و پنجره ها

درب ها و پنجره‌ها از مناطق ناامن در محیط خانه می باشند. ریزش و یا شکسته شدن شیشه و درب یکی از اتفاقاتی است که ممکن است در زمان زلزله رخ دهد. در نتیجه از قرار دادن مبل ها و تخت در کنار پنجره‌‌‌ها بپرهیزید.

قفسه ها را در کنار درب ها قرارندهید چراکه در صورت ریزش سبب مسدود شدن راه خروج می شود.

ریزش قفسه کتاب و یا ابزارهای آشپزخانه

ریزش اشیا از قفسه، کابینت های آشپزخانه ، قاب و دیوارکوب یکی از خطرات احتمالی است که در محیط خانه رخ می دهد. از این رو باید به نحوه ی چیدمان ابزارها و وسایل به اساس سنگینی در قفسات و کابینت ها توجه کرد. ازآویزان کردن قاب عکس در بالای مبل و تخت پرهیز کنید. اجسام سنگین و اشیای تیز را بالای کمد و قفسه‌ها قرار ندهید. سقوط این دسته از اشیا سبب صدمات جدی به اشخاص می شود. وسایل با ارزش یا شکستنی مانند ظروف چینی و ظروف شیشه ای را در یک کابینت بسته و قفل نگه دارید. 

مواد شیمیایی مانند سموم دفع آفات، مواد شوینده را نیز در یک کابینت قفلدار نگه داری کنید.

تاثیر دکوراسیون داخلی بر ایمن سازی در برابر زلزله

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! چیدمان براساس احتمالات می تواند از بروز مشکلات و حوادث جلوگیری کند.

انتخاب کفپوش

یکی از مواردی که در هنگام خرید و انتخاب باید این دسته از حوادث را در آن لحاظ کرد، انتخاب کفپوش می باشد. کفپوش به دلیل وسعت خود می تواند معمولا بر حوادثی که محل زندگی افراد را تهدید می کند تاثیر گذارد. برای مثال: در حادثه ی آتش سوزی کفپوش چوبی و سایر پارکت ها به دلیل به کار رفتن عنصر چوب و یا مواد شیمیایی در آن قابل اشتعال می باشند و می تواند در انتشار و سرعت همه گیری آتش سوزی تاثیرگذار باشند.

یکی از موارد دیگری که باید در انتخاب کفپوش ها به آن توجه کنید سر و لیز نبودن آن است. در صورتی که سطح لیز باشد احتمال آسیب افراد در هر شرایط وجود دارد. از این رو است که معمولا خانواده هایی که دارای سالمند و یا کودک هستند بیشتر به دنبال کفپوش های پارکت لمینت، موکت تایل و… هستند.

پالاز موکت طرح سایه کد 8419 تولید کارخانجات پالاز موکت با قدمتی بیش از 40 سال می باشد. این مدل موکت به بهره بری از روش بافت لوپ پایل چاپی دارای دوام و استحکام بالایی می باشد و برای تمامی فضاها از جمله خانه و محل کار شما مناسب می باشد. جنس نخ این موکت از الیاف پلی آمید می باشد که این امر باعث می شود این نوع موکت از مقاومت سایشی بسیار بالایی برخوردار باشد. در مجموع کیفیت و مقاومت بسیار بالای پالاز موکت طرح سایه ، این محصول پالاز را به گزینه ای محبوب برای مشتریانی که به دنبال موکت با مقاومت بالا برای اماکن پر رفت و آمد  هستند تبدیل کرده است.

نصب و خرید لوستر

یکی دیگر از مواردی که باید به هنگام نصب آن حوادث، به ویژه زلزله را در نظر گرفت، نصب لوسترها در سقف است. اگر لوسترهای آویز سقفی را انتخاب می کنید در هنگام نصب آن را با زنجیر و یا کابل محکم کنید تا در صورت وقوع زمین لرزه و تکانه های آن سقوط نکند.

ساخت و نگهداری کوله‌ی نجات

یکی از نکاتی که در ایمن سازی محیط خود باید به آن توجه داشته باشید آماده سازی کوله‌ی نجات است تا در صورت بروز این حادثه با آمادگی بیشتری مقابله کنید. برای ساخت این کوله به وسایلی در ادامه لیست به آن اشاره خواهیم کرد نیازمند هستید:

  • چراغ قوه
  • باتری
  • کپسول آتش نشانی
  • آب بطری
  • مواد غذایی فاسد نشدنی مانند کنسرو
  • دربازکن دستی
  • جعبه کمک های اولیه
  • کفش های بادوام، مانند چکمه
  • رادیو کوچک
  • پول نقد
  • دارو
  • پتو
  • کاغذ و خودکار
  • بیلچه

این کوله را می توانید علاوه بر خانه در دفتر کار و یا ماشین خود نگهداری کنید. چراکه حادثه ممکن است در هر زمان و یا هر مکان صورت گیرد.

در آخر

یکی از مهم ترین موضوعاتی که به هنگام وقوع زمین لرزه ملزم به رعایت آن هستید حفظ آرامش و خونسردی می باشد. معمولا اولین اقدامی که افراد در هنگام وقوع این حادثه به یاد می آورند خارج شدن از منزل است. اما موضوعی که در وهله ی اول باید به آن توجه کنید مدیریت زمان و پناه گیری مناسب ابتدا در ساختمان و سپس در محیط آزاد می باشد. در این مقاله لیستی از نکاتی که شما را در برابر حوادث احتمالی زمین لرزه در خانه ایمن می کند پرداختیم. با رعایت این نکات می توانید تا حدودی امنیت خانواده خود را در برابر این حادثه تامین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *