چند راه کار خانگی برای تمیز کردن کفپوش پی وی سی

نظافت کفپوش پی وی سی

همه ما دوست داریم در محیطی تمیز و منظم زندگی و یا کار کنیم چرا که محیط بر سلامت جسم و حتی روان ما تاثیرگذار است. کف یکی از محیط های مهم در تمیز و منظم نشان دادن خانه و یا محل کار است. نظافت کف بر اساس پوشش آن متفاوت است. در این مقاله منحصرا به نظافت کفپوش پی وی سی خواهیم پرداخت.

داشتن محیط تمیز و زیبا سخت نیست! تنها نیازمند داشتن برنامه ای منظم است. هر فرد روش خاصی برای تمیز نگه داشتن محیط خود دارد اما چقدر این روش ها صحیح هستند؟

آیا این روش ها باعث آسیب به اسباب و اثاثیه شما نمی شوند؟

نظافت و نگهداری از کفپوش ها بر زیبایی محیط شما تاثیرگذار است. دانستن روش های تمیز کردن انواع مختلف کفپوش به شما کمک می کند تا بهتر از آن مراقبت کنید و طول عمر بیشتری را برای آن رقم بزنید.

در این مقاله منحصرا به نظافت کفپوش های پی وی سی می پردازیم. اما پیش از این بیاید با این نوع کفپوش بیشتر آشنا شویم.

کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش پی وی سی جزء مقرون به صرفه ترین کفپوش ها می باشد. این کفپوش که از پوشش چند لایه تشکیل شده است بسیار مقاوم می باشد. مقاومت بالای این نوع کفپوش در برابر آتش سیگار، اسید و خط و خش آن را به گزینه مناسبی برای محیط های پر رفت آمد بدل کرده است.

این نوع کفپوش با داشتن ظاهری مشابه با کفپوش های چوبی و پارکت لمینیت ها جایگزینی ارزان تر می باشند.

کفپوش های PVC بالعکس کفپوش های چوبی و یا پارکت لمینیت ها حساسیتی به آب ندارند و ضد آب هستند.

این نوع کفپوش دوام بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند. دوام بالای این نوع کفپوش منوط به نگهداری و مراقبت صحیح از آن می باشد.

مقابله با لکه ها در کفپوش پی وی سی

مهم تر از هر چیزی در حین برخورد با لکه ها سرعت عمل شما می باشد. به سرعت لکه ها را پاک کنید و برای این کار تعلل به خرج ندهید.

برای پاک کردن لکه ها می توانید از ماده های شوینده و دستمال نایلونی استفاده کنید. دستمال را از خارج به داخل لکه بکشید و سپس به وسیله دستمال خیس آن را پاک کنید.

پاک کردن لکه روغن و یا سرکه

این نوع لکه ها  به شیوه بالا و به سرعت پاک کنید چرا که باعث از بین رفتن رنگ و یا رنگ پریدگی کفپوش شما می شود.

لکه خون و گوجه فرنگی و…

محلولی از الکل و آب (محلول الکل رقیق) را به صورت مستقیم به روی لکه بریزید و چند دقیقه زمان دهید و بدون هر گونه مالشی با دستمال مرطوب شده با آب آن را پاک کنید.

جوهر خودکار و یا مارکر

این نوع لکه به راحتی با مالش دستمال پارچه ای آغشته به نوشابه اسپرایت پاک می شود. حتما پس از این کار محل لکه را با دستمال مرطوب پاک کنید تا حالت نوچی و چسبندگی نوشابه از بین برود.

 نظافت روزانه ی کفپوش پی وی سی

گرد و خاک دو عنصر دائمی که در همه جا پیدا می شود. اگر به نظافت روزانه این دو اهمیت داده نشود خطر ابتلا به بیماری در افراد می تواند افزایش یابد.

معمولا این ریز گردها که شاید با چشم نیز قادر به دیدن آن نباشیم باعث بروز حساسیت در افراد می گردد.

جدا از آسیب به سلامت شما این گرد و خاک می تواند به کفپوش شما به مرور زمان آسیب وارد کند.

ریز گردها دارای لبه های تیز هستند که می تواند به مرور زمان به کف آسیب برسانند.

ذرات آهک موجود در این ریز گرد ها با نشستن به روی کفپوش می تواند مانند کاغذ سمباده عمل کند. حرکت شما به روی آن باعث ایجاد اصطحکاک و به طبع تخریب بافت کفپوش می شود.

مقابله با این پیش آمد بسیار ساده است. آنچه که برای نظافت به آن نیازمند هستید جاروست.

شما برای محافظت از کفپوش و سلامت خود باید روزانه از جارو برقی و یا دستی استفاده کنید تا محیط را از هر گونه گرد و خاک بزدایید.

نظافت هفتگی کفپوش پی وی سی

هر هفته بعد از کشیدن جارو با استفاده از طی خیس و ماده ی شوینده ضعیف و مناسب پارکت آن را نظافت کنید. تا آثاری از گرد خاک باقی نماند و کفپوش شما براق تر شود.

به یاد داشته باشید نیازی به استفاده زیاد از آب ندارید. برای مرطوب کردن طی سعی کنید از آب ولرم استفاده کنید. در نظر داشته باشید سطوح روشن تر بیشتر نیاز به نظافت دارند.

نکاتی که باید درباره نگهداری کفپوش های PVC بدانید!

  • زیر اسباب سنگین خود مانند مبلمان، میز و صندلی های خود از پدهای محافظ و یا موکت استفاده کنید. به هیچ عنوان از محافظ های پلاستیکی استفاده نکنید.
  • از پادری در جلوی ورودی خانه استفاده کنید تا گرد خاک به صورت مستقیم به خانه وارد نشوند.
  • از پاک کننده های طبیعی و یا مناسب پارکت استفاده کنید.

نبایدهای کفپوش PVC

برای نظافت کفپوش های پی وی سی به هیچ عنوان از موارد زیر استفاده نکنید:

  • از محصولات بر پایه روغن
  • وارنیش، وکس
  • استون و محلول های بر پایه این عنصر
  • و بخارشوی.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با کفپوش پی وی سی و نحوه نظافت و مراقبت از آن آشنا کنیم.

کفپوش های پی وی سی به دلیل شباهت به کفپوش های چوبی و پارکت لمینیت ها جایگزینی مناسب و ارزان تر می باشند. علاوه بر مقرون به صرفه بودن این نوع کفپوش، مقاومت بالا و ضد آب بودن، آن را به گزینه ای مناسب برای محل های پر تردد تبدیل کرده است. هرچند که این محصول بسیار مقاوم و بادوام است اما برای بیشتر شدن طول عمر آن باید به نکات نظافتی آن توجه ای ویژه کرد. نظافت روزانه کفپوش های پی وی سی بسیار ساده است و به راحتی به وسیله جارو تمیز می شود. به صورت هفتگی این نوع کفپوش نیازمند نظافت به وسیله طی و مواد شوینده مناسب است. در ادامه نکاتی راجع به نحوه مقابله با لکه ها در این نوع کفپوش مطرح شد تا با رعایت تمام این نکات محیطی تمیز و پرآرامش برای خود ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *