روش نظافت آجر نسوز نما

نظافت آجر نسوز نما

آجر نسوز نما، یکی از رایج ترین المان های طراحی نما در ایران می باشند. با توجه به رایج بودن آن، نظافت آجر نسوز نما جزء دغدغه های دائمی افراد است. نما معمولا به صورت مداوم در معرض عوامل محیط زیستی و آلودگی هوا است. به وسیله‌ی آلودگی ها، آن ها معمولا با گذشت زمان، فرسوده و تخریب می شوند. در ادامه با روش نظافت آجر نسوز نما آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

پیش از‌ پرداختن به نحوه ‌نظافت نما، بیاید با آجرنما و ترکیب سازنده‌ی آن بیشتر آشنا شویم.

آجرنما یکی از مصالحی است که از گذشته تا به امروز برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. این عنصر به دلیل تنوع بسیار زیاد خود همیشه جزء انتخابات اول طراحان بوده است.

از دلایل تمایل سازندگان به استفاده از آجر نسوز نما برای اجرا در نمای ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • سازگاری با تمامی شرایط جوی
  • مقاومت بالا در برابر گرما
  • جلوگیری از اتلاف انرژی

انواع آجرنما:

  • آجر نسوز نما
  • آجرنما شاموتی
  • آجرنما کرکره ای
  • آجرنمای رستیک
  • آجرنمای حصیری
  • آجرنما لعابی

آجرنسوز‌ نما چیست؟

آجر نسوز نما، نوعی آجر با ساختار متفاوتی از آجرهای معمولی می باشد که از خاک چینی و خاک نسوز تهیه شده است و دارای خاصیت های مختلفی است. یکی از مهم ترین خاصیت های آجرهای نسوز نما، ضد شوره یا سفیدک بودن می باشد.

برخی از آجرهای نسوز بی کیفیت بعد از گذشت زمان دچار سفیدک و شوره می شوند که تعویض آن هم کار راحتی نیست. از این روی پیشنهاد می شود که از آجرهای باکیفیت استفاده نمائید. برای اینکه صددرصد از شوره زدن و سفیدک جلوگیری کنید، از دوغ آب و سیمان دو بار شور استفاده نمائید. با این کار هیچگونه جای نگرانی برای شوره زدن این نوع آجر وجود ندارد.

معروف ترین رنگ های آجر نسوز قرمز و قهوه ای می باشد، اما فراموش نکنید که تنوع رنگ در آجرهای نسوز زیاد است. این نوع آجرنما، از مشکی گرفته تا سفید می توانند تغییر رنگ داشته باشند. امروزه رنگ های زنده و به رنگ طبیعت هم در آجر های نسوز به چشم می خورد که باعث می شود نمایی منحصر به فرد در فضا ایجاد کند.

آجر آذرخش مدل رستیک آمریکایی از نظر ظاهری نیز شباهت بسیار زیادی به آجر قزاقی دارد. به طوریکه با توجه به کیفیت پایین و عدم مقاوت بالای آجر قزاقی ، میتوان از آجر آذرخش مدل رستیک آمریکایی به عنوان آجر قزاقی در نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده نمود. با توجه به کیفیت بالای آن هیچ نگرانی بابت خوردگی یا ترک خوردن آجر نداشته باشید.

مواد تشکیل دهنده آجر نسوز کانی ها، مواد معدنی خیلی خاص و پوکه های معدنی نسوز می باشند. آجرهای نسوز مقاومت بالایی دارند، یعنی در دماهای بسیار بالا ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می کنند. در ابتدا این آجرهای نسوز در شومینه ها و کوره ها مورد استفاده قرار می گرفت ولی امروزه علاوه بر استفاده در شومینه ها و کوره ها، در معماری های داخلی و خارجی ساختمان هم مورد توجه قرار گرفته است.

مزایای آجر نسوز نما

از مزایای  آجر نسوز نما آذرخش رستیک کد AR80 می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. مقاوم در مقابل فرسایش، سرما و گرما به علت پخت در دمای زیاد.
۲. اجرای هر نوع طرح و الگویی بدون محدودیت اندازه در محل نصب.
۳. به علت سبک بودن نیازی به اسکوپ و نگه دارنده ندارد، در نتیجه باعث کاهش هزینه مشتری میشود.
۴. به دلیل پخته شدن ، شامل طیف های رنگی زیبا بوده که در پایان کار زیبایی نما چندین برابر میشود.
۵. جذب زیادی با ملات و سیمان دارد و خطر سقوط مصالح را کاهش میدهد.
۶. عایق سرما و گرما بوده و از اتلاف انرژی در همه فصول جلوگیری می کند.

نظافت آجرنسوز‌ نما

نظافت آجر نسوز نما به وسیله‌ی آب

تمیز کردن آجرنسوزنما به وسیله ی آب یکی از رایج ترین نحوه های نظافت نمای ساختمان می باشد. می توانید برای نظافت آجرنما تنها از آب و یا همراه مواد شوینده استفاده کنید.

نظافت آجر نسوز نما به وسیله‌ی سند بلاست

سند بلاست همانطور که از اسم آن بر می آید روشی است که به وسیله‌ی فرآیند فشار باد و یا آب به همراه دانه های شن باعث صیقل نما می شود و لایه قدیمی را از بین می برد.

نظافت به وسیله‌ی سمباده و واترجت

در این روش رسوبات و جرم های موجود به روی آجر را ابتدا به وسیله‌ی آب خیسانده و سپس به وسیله سمبادها جرم روی آن را کنده و مجددا آب می گیرند.

نظافت به وسیله‌ی واترجت فرآیندی است که در آن آب با ذرات خرده سنگ با فشار زیاد آجرنما را شستشو و لایه رسوب گرفته آن را از بین می برد.

نظافت به وسیله‌ی محلول ها

این نوع نظافت طیف وسیعی از اعمال را شامل می شود. نظافت به وسیله‌ی محلول ها می تواند بر پایه استفاده از مواد خنثی کننده که شوره های موجود در آجر را از بین می برد باشد. از دیگر محلول هایی که می توان برای نظافت آجرنما از آن استفاده کرد می توان به ترکیب آب و سفید کننده یا اسید رقیق فلوئوریدریک اسید، محلول کلر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *