معرفی انواع آجرنما و ویژگی های آن ها

آجرنما

 آجرنما ها متداول و پر طرفدارترین مصالح در ساخت نما هستند.

نمای ساختمان، شاید مهم‌ترین بخش طراحی ظاهری یک ساختمان باشد. نمای بیرونی اولین چیزی است که به دید می‌آید و نمایان‌گر هویت و سطح کل ساختمان است. از بین تمام مصالحی که در ساخت نما به کار می‌رود؛ آجرنما جزو پر مصرف‌ترین آن‌هاست و شاید هم جزو پر تنوع ترین‌ آن‌ها هم باشد. این نوع آجر نسبت به نمونه های معمولی سبک‌تر بوده و نصب آن ها آسان‌تر می باشد.

از دیگر ویژگی های این متریال می توان به طول عمر بالا و عدم ایجاد هرگونه خوردگی در آن ها اشاره کرد. این محصول در صورت نصب صحیح، هیچ گاه دچار لق شدگی نشده و نیاز به استفاده از نگهدارنده نیز ندارد. یکی از ویژگی های بارز این محصول خاصیت عایق دما بودن آن می باشد که می تواند از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورد. اما انواع آجرنما کدامند؟ ویژگی این آجرنما ها چیست؟ در ادامه‌ی این مطلب با هم نگاهی به انواع آجرنما و ویژگی‌های آن ها خواهیم پرداخت تا در انتخاب در بین آن‌ها دانش بیشتری داشته باشیم.

آجرنما شاموتی

آجرنما شاموتی از پر مصرف‌ترین انواع آجرنماها است. این نوع در دسته آجرهای نسوز قرار می‌گیرد . این دسته از آجرها در رنگ‌های مختلف مانند قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، زرد متمایل به قهوه‌ای و نارنجی عرضه می‌شود. این آجر در شکل مربع و مستطیل یافت می‌شود. آجرنمای شاموتی در ساخت شومینه‌ها نیز به دلیل مقاومت بر برابر حرارت استفاده می‌شود.

آجرنما کرکره‌ای

این آجرنما نیز در دسته‌ی آجرهای نسوز قرار می‌گیرد که در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. ویژگی اصلی آجرنمای کرکره‌ای شکل ظاهری آن است که به شکل مستطیل دراز به صورت افقی یا عمودی به کار می‌رود و ظاهری خاص به نمای ساختمان می‌دهد.

آجرنمای رستیک

این آجرنما که سطحی غیر مسطح دارد و شبه صخره است و حس طبیعی‌تری دارد به همین دلیل در طراحی داخلی ساختمان نیز به کار می‌رود. همین ظاهر خاص و رنگ های مختلف آن باعث محبوبیت این نوع آجر شده است. اندازه‌ی آن نیز به اندازه‌ی آجر معمولی است.

آجرنما حصیری

همان‌طور که از اسم این آجر مشخص است ظاهر و بافتی شبیه حصیر دارد. تنوع در رنگ و شکل این آجر بسیار بالا بوده و انتخاب‌های زیادی برابر خریدار  قرار می‌دهد. همچنین ظاهر متفاوت آن می‌تواند به نمای ساختمان شکلی خاص و منحصر به فرد دهد. این نوع آجر به شکل لعاب دار نیز ساخته و عرضه می‌شود که مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید دارند.

آجرنما لعابی

در ساخت این متریال از مواد اولیه آجرهای معمولی استفاده شده و پس از ساخت از یک لایه لعاب مقاوم بر روی آن ها استفاده می شود. این لعاب در رنگ های مختلف تولید شده و می توان آن را به عنوان یک لایه محافظ در نظر گرفت. این لایه محافظ باعث بالا رفتن ثبات آجر لعابی می شود.از جمله ویژگی های این محصول می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی، نفوذ رطوبت، هوازدگی، فرسایش و مواد شیمیایی اشاره کرد. این محصول در رنگ های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. تنوع رنگی این محصول می تواند در زیبایی هرچه بیش تر ساختمان تاثیرگذار باشد.

آجرنمای نسوز

نمونه ای از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع آجرنما، آجر نسوز می باشد. این محصول از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار بوده و نمونه ای از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار می رود. استفاده از این محصول می‌تواند عملکردی شبیه به عایق داشته و از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری به عمل آورد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت، بارندگی، شرایط مختلف جوی و فرسایش اشاره کرد.

قیمت آجرنما

قیمت آجرنما در مرحله اول بستگی به نوع آجری دارد که در نماکاری استفاده شده است. نوع بسته بندی آجرها نیز در قیمت آن موثر است. نوع فرآیند آماده سازی خاک به عنوان مواد اولیه، قیمت این آجرها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ هر چه خاک بهتر مخلوط شود و هزینه بیشتری پرداخت شود، کیفیت آجر بهتر می شود. همچنین پارامتر های مختلفی از جمله رنگ، ابعاد و نسوز بودن یا نبودن، روش اجرا، هزینه اجرا و مصالح مورد نیاز از عوامل تعیین کننده قیمت آجرنما هستند.

در آخر

ما در این نوشته به بررسی آجرنما، انواع، ویژگی ها و قیمت های این محصول پرداختیم. همانطور که گفتیم آجرنما برای ایجاد نمایی زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجرنما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *