معرفی انواع قرنیز

قرنیز

قرنیز دیوار( به انگلیسی Baseboard) جزء آن دسته از عناصر معماری است که با اینکه بسیار در تعریف فضای اتاق‌ها و سالن‌ها و … نقش بسیار مهمی دارند ولی دست کم گرفته می‌شوند. اگر خوب فکر کنیم می‌بینیم که خانه، بدون این عنصر نیمه کاره به نظر می‌رسد. قرنیزها به غیر از جلوه‌ی بصری که به فضای ساختمان می‌دهند، یک عنصر محافظتی از خرابی نیز به شمار می‌روند. جلوگیری از آسیب به دیوار بر اثر ضربه و جلوگیری از نفوذ آب به دیوار از جمله نقش‌های قرنیزها است.

با توجه به اهمیت این عنصر در ایجاد حس مثبت در خانه و کارایی آن تصمیم گرفتیم در این مطلب شما را با انواع و ویژگی‌های آن‌‌‌ آشنا کنیم.

کاربردهای اصلی قرنیز

برای درک اهمیت و همچنین انتخاب هوشمندانه‌تر هنگام خرید باید با کاربرد اصلی قرنیز آشنا شد. مهمترین کاربرد‌ها عبارتند از: محافظت در برابر صدمات فیزیکی، عبور کابل‌ها و سیم‌ها، جلوگیری از انتقال رطوبت، پوشاندن لبه‌های ناصاف پایِ دیوار، متوقف کردن گردوخاک، مخفی کردن درز انبساط، تزئین دیوار و جلوه بخشیدن به فضای داخلی.

اکنون می‌توانیم با انواع آن آشنا شویم.

قرنیز سنگی

قرنیزسنگی به دلیل وزن بالای خود از قیمت بیشتری در میان قرنیز‌ها برخوردار است. همچنین سنگ به دلیل داشتن منافذ و نا‌همواری ها از سطح یکدستی برخوردار نیست. قرنیز سنگی بیشتر در مواردی به‌کار می‌رود که هم‌جنس با کف‌پوش باشد. قرنیز سنگی بیشتر در گذشته به کار می‌رفت و امروزه بیشتر از جنس‌های دیگری استفاده می‌شود.

قرنیز سرامیکی

قرنیزسرامیکی که از سرامیک ساخته می‌شود در طرح‌های ساده و همچنین گل‌دار موجود هستند. این نوع قرنیزها به خوبی با پوشش کف سرامیک و دیوارهای سرامیکی قابل سِت شدن هستند. با این وجود قیمت بالا و عدم تنوع طرح‌های آن باعث شده است تا این قرنیز طرفداران کمتری داشته باشد.

قرنیز چوبی

قرنیز چوبی به دلیل داشتن زیبایی خاص و همچنین ارزش چوب جزو گران‌ترین انواع قرنیز است. با این حال طرفداران خاص خودش را دارد. اکثر قرنیزهای چوبی از جنس چوب بلوط هستند، ولی جنس‌های ارزان‌تر دیگری هم یافت می‌شود. نکته‌ای که باید هنگام انتخاب و خرید قرنیز چوبی به آن توجه کرد این است که امکان دارد قرنیز‌های چوبی دارای خش و یا ترک باشند.

قرنیز ‌MDF

به دلیل طرح‌ها و رنگ‌های متنوع این جنس و همچنین قیمت ارزان قرنیز ام دی اف، استفاده از آن‌ها بسیار رواج یافته و در خیلی از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. داشتن روکش‌های ضد‌خش، همچنین مقاومت در برابر رطوبت این نوع را بسیار مورد پسند قرار داده است. با این حال به دلیل زیاد بودن انواع مختلف این نوع باید هنگام خرید به بالا بودن کیفیت ساخت آن‌ها توجه کرد.

قرنیز پلی استایرن

قرنیز پلی استایرن به دلیل دارا بودن ویژگی‌های بسیار مثبت از جمله؛ مقاومت بالا در برابر ضربه، قابل شستشو، آنتی باکتریال و سازگار با محیط زیست، ارزان بودن، وزن سبک و راحتی حمل و نصب و بسیاری از ویژگی های کاربردی دیگر، بسیار پر طرفدار و بسیار مناسب هستند.

قرنیز‌های چسبی

می‌توان از قرنیز‌های چسبی بعنوان یکی دیگر از قرنیز‌های محبوب در بازار نام برد. دلیل این محبوبیت نیز آسانی و راحتی نصب و استفاده از آن‌ها و همچنین تنوع بالای جنس و رنگ آن‌ها است.

نکات کلی در انتخاب قرنیزها

اندازه استاندارد تمام مدل‌های قرنیز تقریبا یکسان است. بنابراین برای خرید قرنیز مناسب بیشتر باید به سه مؤلفه رنگ، جنس و کیفیت آنها توجه کنید.

برخی از طراحان دکوراسیون رنگ و جنس قرنیز را متناسب با رنگ درب ورودی، دکور چوبی، شومینه، کف‌پوش، دیوار‌پوش و کابینت انتخاب می کنند. اگر فضای داخلی خانه شما دارای کف‌پوش چوبی است بهتر است رنگ آن را یک یا دو درجه تیره‌تر از رنگ کفپوش انتخاب کنید. اگر فضای منزل شما کوچک است بهتر است از قرنیزهایی با رنگ روشن استفاده کنید. توجه به نظافت قرنیز‌ها بسیار اهمیت دارد، در غیر این صورت بعد از مدتی ظاهر آنها کهنه و قدیمی به نظر می رسد. اگر به سبک مینیمالیستی علاقه‌مندید بهتر است قرنیزهای سفید رنگ را انتخاب نمایید. اگر قصد رنگ کردن قرنیزها را دارید برای این‌کار بهتر است از رنگ های روغنی استفاده کنید. زیرا این رنگ ها از مقاومت زیادی برخوردار هستند و همچنین قرنیزها را براق و جذاب تر نشان می‌دهند.

 جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم ابتدا شما را با قرنیز و کاربرد آن در ساختمان بیشتر آشنا کنیم و سپس به تقسیم‌بندی انواع آن و معرفی هر کدام بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم هماهنگی قرنیز با پوشش کف اتاق شما می‌تواند هارمونی چشم نوازی را ایجاد کرده و به فضای داخلی دکوراسیون شما جانی تازه ببخشد. پس با انتخاب دقیق می‌توانید از ایجاد حس مثبت در خانه‌ و یا اداره‌ی خود مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *