نحوه ی نظافت موکت

موکت ها جز کفپوش هایی هستند که به محیط خانه ی شما بافت، رنگ و گرمی اضافه می‌کنند. استفاده روزانه از موکت همانطور که می‌تواند گرد و غبار و مواد آلرژی زا را به دام بیاندازد می تواند باعث ایجاد لکه نیز شود. همانطور که می دانید جاروبرقی کشیدن اولین قدم در نظافت کردن موکت هاست. اما پیشنهاد می‌کنیم که سالانه موکت خود را به منظور بیشتر شدن عمر آن و تمیز نگه داشتن خانه تان بشورید. در ادامه به تمامی مراحلی که لازم است برای نظافت موکت بکارگیرید خواهیم پرداخت.

جارو کشی

موکت ها باید روزانه و یا چندین مرتبه در هفته جارو کشیده شوند. تا از نشستن گرد و غبار در پشت موکت و یا فرسوده شدن الیاف آن جلوگیری شود. اینکه شما چند وقت یکبار نیاز است تا جارو بکشید به اندازه خانه شما و حیوان خانگی که با شما زندگی می‌کند بستگی دارد. از لوازم جانبی متنوع جاروبرقی مانند سرهای مختلف آن برای تمیز کردن لبه‌های فرش و اطراف مبلمانی که قابل حرکت نیستند استفاده کنید. برای بهتر تمیز شدن محیط از دو جهت جارو بکشید. در ابتدا محیط را آماده کنید. اگر وسایلی به روی موکت قرار دارد که جارو کشیدن را با مشکل مواجه می کند آن را بردارید.

استفاده از محلول های تمیز کننده موکت

همانطور که پیش تر اشاره شد برای نظافت اصولی موکت شما باید شسته شود. یکی از راه های شستشو استفاده از محلول های تمیز کننده است. امروزه محصولات تمیز کننده‌ی فرش و موکت با تنوع بالایی در دسترس است. همیشه پیش از استفاده  برچسب و دستورعمل‌ پشت آن را مطالعه کنید تا به درستی از آن استفاده کنید. نظافت به وسیله ای این محلول ها را از گوشه آغاز کنید.

محصول را به جای اینکه به روی خود لکه بزنید در نقطه ‌ای از آن که در دید نیست امتحان کنید تا ثبات رنگ آن را ببینید. اگر متوجه تغییر رنگ شدید یا پاک کننده آن را لکه دار کرد، محصول دیگری انتخاب کنید.

اسپری لکه بر

اگر تنها بخشی از موکت شما به وسیله لک ها کثیف شده شما می توانید از اسپری های لکه بر برای نظافت آن استفاده کنید. مشابه محلول های تمیز کننده اسپری را به روی لکه نزنید. ابتدا در محیطی از موکت که کمتر قابل دید است امتحان کنید تا مبادا آسیبی به آن وارد کند.

طبق دستورالعمل تمیز کننده را روی لکه اسپری کنید و با یک حوله کتان تمیز آن را پاک کنید. برای لکه های سرسخت و کهنه ابتدا به آرامی مواد را با یک برس به روی آن مالش دهید و سپس با یک حوله سفید تمیز پاک کنید.

این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود. لکه‌های سخت و قدیمی ممکن است به چندین روش برای لکه زدایی نیاز داشته باشند.

نکته: هنگام آزمایش لکه، از پارچه سفید استفاده کنید تا پارچه به موکت رنگ ندهد.

بخارشوی

بخار شوی یکی دیگر از ابزارهایی است که به شما در نظافت خانه به ویژه نظافت فرش و موکت کمک می کند. این ابزارها به وسیله ی بخار و یا محلولی که به آن اضافه می شود محیط شما را تمیز می کند.

پیش از شروع از نحوه ی کار و دستورالعمل‌های دستگاه اطلاع پیدا کنید.

ممکن است گرما و یا بخار به پایه های چوبی مبلمان شما آسیب برساند. پس پیش از شروع کار یا مکان آن ها را تغییر دهید و یا آن ها را به وسیله ی کیسه های پلاستیک بپوشانید.

پس از اینکه موکت کاملا خشک شد. یک بار دیگر جارو بکشید تا مطمعن شوید دیگر گرد و غباری بروی موکت نیست.

خلاصه

جارو برقی های معمولی برای زدودن و محافظت در برابر سایش و تحلیل بافت الیاف موکت به وسیله ی خاک بکار می روند.

هر نوع لکه  به یک روش برای زودودن و نظافت نیاز دارد. لکه های موجود به روی موکت را بیابید و از روش هایی که در قسمت بالا عنوان شد برای زودودن آن کمک بگیرید.

تمیزکننده‌های فرش و لکه برها در انواع مختلف مانند کف و اسپری های آماده موجود است. انتخاب نوع تمیز کننده باید بنا بر نیاز، نوع موکت و کثیفی آن باشد. یکی از مهم ترین مواردی که در همه ی محلول های نظافت باید به آن توجه کنید دستورالعمل و نحوه ی استفاده از آن می باشد. همچنین برای نظافت از محیطی کوچک و غیر قابل دیدی آغاز کنید تا مطمعن شوید محلول شوینده آسیبی به موکت شما وارد نمی کند. امیدواریم با بکارگیری مراحل خود تمیزی را به خانه خود بیش از پیش دعوت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *