نحوه ی نظافت و نگهداری کفپوش چوبی

نظافت کفپوش چوبی

پارکت های چوبی در مقایسه با دیگر کفپوش های نوع خود عمر طولانی تری دارند. به دلیل به کار رفتن عنصر چوب طبیعی در آن محیط خانه را گرم تر نگه می دارند. همچنین به عنوان عایقی در برابر سرما و صدا عمل می کنند. قیمت کفپوش چوبی به دلیل جنس چوب و اجرت نصب آن نسبت به دیگر پارکت ها هزینه بالاتری دارد. اما با توجه به میزان ماندگاری و قابلیت جا به جایی آن مقرون به صرفه  است و می تواند جزئی از دارایی ها و سرمایه های خانه شما باشد. با مراقبت و نظافت شما می توانید میزان ماندگاری و دوام این نوع کفپوش را بیشتر کنید. در این مقاله به نحوه ی نظافت و مراقبت از کفپوش های چوبی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

جارو کردن کفپوش چوبی

اولین قدم برای نظافت پارکت چوبی زدودن گرد و خاک های نشسته روی آن است. وجود دانه های سرب و ریز گرد ها به روی کفپوش چوبی و حرکت به روی آن باعث اصطحکاک و تخریب بافت کفپوش می شود. از این رو لازم است تا به صورت روزانه و هفتگی گرد و خاک از سطح این نوع کفپوش زودوده شود.

اولین قدم تمیز کردن کفپوش های چوبی، از بین بردن گرد و غباراست که می تواند سطح آنها تخریب و یا کدر کند.

برای پاک کردن گرد و خاک ها شما می توانید از جارو دستی و یا جارو برقی استفاده کنید. از سرهای نرم جارو برقی برای جارو کشیدن این نوع کفپوش ها استفاده کنید تا آسیبی به بافت کفپوش وارد نشود.

اگر از جاروی برقی استفاده می کنید از چرخ های آن اطمینان حاصل کنید که درست کار کند و باعث خراشیدن کفپوش نشود.

استفاده از ترکیب فرش و یا گلیم در کنار پارکت های چوبی علاوه بر زیبایی از آسیب و تماس مستقیم اجسام و گرد و غبار جلوگیری می کند.

طی زدن کفپوش چوبی

محیط های پر تردد نیاز بیشتری به نظافت در مقابل سایر بخش های خانه دارند. آن ها باید روزانه، هفتگی و یا دو هفته یکبار بنا بر موقعیت و میزان تردد نظافت شوند. استفاده از طی های مناسب و سازگار با پوشش پارکت یکی از راه های نظافت کفپوش چوبی می باشد.

همانطور که در مقالات قبلی عنوان شد آب و رطوبت قاتل پارکت های چوبی می باشد. از این رو برای طی کشیدن شما باید به میزان رطوبت طی توجه کنید. همچنین از ریختن آب به صورت مستقیم به روی آن اجتناب کنید. تماس مستقیم آب با کفپوش های چوبی سبب باد کردن و کنده شدن این نوع کفپوش می شود و طول عمر آن را بسیار کاهش می دهد. برای پاک کردن این نوع کفپوش از هرگونه مواد شوینده پرهیز کنید. تنها از شوینده های مناسب پارکت های چوب استفاده کنید.

به هیچ عنوان از بخارشوی های معمولی برای پاک کردن پارکت های چوبی استفاده نکنید. بخار به پوشش چوب آسیب می زند و میزان عمر آن را کاهش می دهد.

اگر طی شما تنها مرطوب باشد تمامی پارکت چوب شما تمیز خواهد شد اما همچنان اندکی خیسی به روی پارکت شما وجود خواهد داشت از این رو توصیه می کنیم برای خشک شدن آن پنجره ها را باز کنید و یا پنکه روشن کنید.

ترمیم و احیای کفپوش چوبی

آخرین مرحله در نظافت و مراقبت از کفپوش چوبی محافظت آن در برابر خراش و گاها تغییر رنگ است. برای حل این مشکلات و همچنین محافظت شما می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب و اجرا کنید.

از محلول ضد خش کفپوش چوبی و واکس کفپوش استفاده کنید. این محلول به عنوان عایقی در برابر خط و خش عمل می کند. هنگام خرید این محلول مطمعن شوید که رنگ آن متناسب و مشابه با رنگ کفپوش شماست.

شما می توانید درخشش را با پولیش کف دوباره به کفپوش چوبی خود بازگردانید. پولیش از کف شما در برابر سایش محافظت می کند و به پر کردن خراش های کوچک کمک می کند.

با استفاده از پولیش شما قادر خواهید بود درخشش از دست رفته ی کفپوش چوبی خود را مجددا احیا کنید. پولیش به شما این امکان را می دهد که خط و خش های سطحی را با استفاده از آن از بین ببرید.

جمع بندی

 با رعایت برنامه ی منظم  زیر شما قادر خواهید بود که دوام کفپوش خود را بیشتر کنید و به خوبی از آن محافظت کنید.

  • گرد گیری کفپوش به صورت روزانه
  • کشیدن جارو برقی به صورت هفتگی
  • محیط های پر تردد را حداقل دو بار در ماه طی بکشید
  • هر ماه یکبار با تمیز کننده ی مخصوص کفپوش چوبی آن را نظافت کنید
  • هر 10 سال یکبار کفپوش چوبی خود را کفسابی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *