نظافت پارکت، دیوار و موکت

نظافت پارکت لمینت

هر خانه روزانه و به صورت مداوم نیاز به نظافت دارد. نظافت پارکت، گردگیری، شستشوی حمام و سرویس بهداشتی و… مواردی هستند که باید به صورت هفتگی صورت بگیرند. داشتن چک لیست برای نظافت خانه می‌تواند در زمان و کیفیت کار شما تاثیرگذار باشد. در این مقاله قصد داریم تا به مواردی که در نظافت خانه خود باید رعایت نمائید بپردازیم.

گردگیری

گردگیری در اتاق ها را از سقف و محیط هایی مانند بالای کابینت، کتابخانه، قرنیز سقف و … آغاز کنید.

برای تمیز کردن لوستر و چراغ های داخل سقف، ابتدا آن ها را خاموش کنید و پس از خنک شدن، آن ها را به وسیله ی پارچه ی خشک نظافت نمائید.

گرده و غبار پرده ها را به وسیله ی جارو برقی از بین ببرید.

به گوشه های اتاق بیشتر توجه کنید. در این محیط ها امکان تشکیل تار عنکبوت وجود دارد. تار عنکوبت ها را به وسیله ی جارو برقی پاک کنید.

برای پاک کردن گرد و غبار قرنیزها ابتدا از دستمال میکروفایبر خشک استفاده کنید. پس از غبارگیری با استفاده دستمال آغشته شده به مایع صابون و آب آن را پاک کنید. به جنس قرنیز خود توجه کنید. در صورتی که قرنیز چوبی و PVC  دارید باید سریعاً پس از نظافت آن ها را خشک کنید چراکه آب زیاد باعث باد کردن و آسیب به قرنیزها می شود.

قاب پنجره و پنجره را با استفاده از شیشه پاک کن و دستمال میکروفایبر نظافت نمائید.

نظافت دیوارها

دیوارها بنا بر جنس خود، روش های متفاوتی برای نظافت دارند. برای اثر بخشی بهتر ابتدا به وسیله ی دستمال خشک، خاک موجود روی دیوار را پاک کنید.

برای دیوارهای رنگ شده پیشنهاد می کنیم از محلول آب گرم و صابون استفاده کنید. در آخر، هر دیوار را به وسیله ی دستمال حوله ای به دقت خشک کنید تا قطرات آب باعث ایجاد لک به روی دیوار نشوند.

برای نظافت کاغذ دیواری ابتدا به قابل شستشو بدون آن توجه کنید. کاغذ دیواری های PVC یکی از انواع کاغذ دیواری های قابل شستشو هستند. اگر تصمیم به شستشو و نظافت کل دیوار دارید پیشنهاد می کنیم از اسفنج برای پاک کردن دیوار استفاده کنید تا به بافت کاغذ دیواری آسیبی وارد نشود.

پس از مالیدن محلول آب و صابون به وسیله اسفنج با استفاده از دستمال میکروفایبر سریعا آن را خشک نمائید. شما می توانید محلول آب و سرکه را جایگزین محلول آب و صابون کنید. مقدار سرکه باید نصف مقدار آبی باشد که استفاده می کنید.

نظافت پارکت

کف منزل شما از هر جنسی که باشد نیاز به نظافت دائمی دارد. نگهداری اصولی از کفپوش می تواند عمر آن را افزایش دهد. نگهداری هر نوع کفپوش بنا بر جنس آن متفاوت است. پارکت ها از محبوب ترین و رایج ترین انواع کفپوش هستند. کفپوش های پارکت می توانند از جنس چوب، لمینت و یا PVC  باشند. برای نظافت پارکت ها ابتدا باید مو و گرد و غبار از روی آن زدوده شوند.

برای پاک کردن گرد و خاک ها شما می توانید از جارو دستی و یا جارو برقی استفاده کنید. از سر نرم جارو برقی برای جارو کشیدن این نوع کفپوش ها استفاده کنید تا آسیبی به بافت کفپوش وارد نشود.  تماس مستقیم آب با پارکت باعث باد کردن و کنده شدن این نوع کفپوش می شود و طول عمر آن را بسیار کاهش می دهد. برای نظافت پارکت از هرگونه مواد شوینده پرهیز کنید. تنها از شوینده های مناسب پارکت استفاده کنید.

نظافت موکت

موکت ها باید روزانه و یا چندین مرتبه در هفته جارو کشیده شوند. گرد و غبار و عدم نظافت مداوم موکت ها سبب فرسوده شدن الیاف آن می شود. اگر کف منزل شما از موکت پوشیده شده است برای نظافت آن باید مراحل زیر را به کار گیرید:

  • نظافت به وسیله ی جاروبرقی
  • استفاده از لکه بر ها و شوینده های مخصوص فرش و موکت
  • استفاده از بخارشوی های سازگار با موکت

نظافت سرویس بهداشتی و حمام

برای نظافت و ضد عفونی کردن توالت، وان، سینک، دوش و شیرآلات از دستمال های مرطوب و یا محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنید.

اگر پرده ی حمام و یا پرده ی موجود در سرویس بهداشتی شما قابل شستشو است، آن را در ماشین لباس شویی بشوید.

پس از شستشوی حمام با محلول های ضد عفونی کننده، دیوارها را به وسیله ی دستمال حوله ای خشک نمائید تا لکه ای بر سطوح باقی نماند.

سرکه را با آب مخلوط کرده و درون کیسه ی پلاستیکی بریزید. سپس به سر دوش و شیرآلات حمام خود ببندید و 24 ساعت به آن زمان دهید این کار باعث می شود رسوبات معدنی موجود بر روزنه های شیرآلات شما از بین رود.

برای نظافت و درخشش شیرآلات می توانید از جلا دهنده های مخصوص شیرآلات استفاده کنید. هرچند که نظافت شیرآلات بنا بر متریال سازنده ی آن متفاوت است.

در این مقاله به کارهایی که به صورت هفتگی باید در خانه انجام دهید، پرداختیم. امیدواریم با بکارگیری این موارد بتوانید سرعت عمل خود را در انجام کارهای روزانه خانه بالاتر ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *