نظافت گاز رومیزی و آشپزخانه

گاز رومیزی

داشتن آشپزخانه و گاز رومیزی تمیز بعد از هر پخت و پز آرزوی هر خانواده ای است.  آشپزخانه محیطی است که افراد بیشترین زمان خود را در آنجا سپری می کنند پس پاکیزه نگه داشتن آن بر سلامت روان و همچنین استریل بودن محیط و سلامت جسمی افراد تاثیر گذار است.

شاید نظافت آشپزخانه کاری دشوار و وقت گیر به نظر می رسد، اما با داشتن برنامه ای منظم می توان از اضافه کاری ها و شلوغی ها پیشگیری کرد. تمیز نگه داشتن گاز رومیزی، یخچال و سینک از جمله فاکتورهایی است که تاثیر بسازایی در تمیز نشان دادن محیط شما دارد.

در این مقاله به روش­های نظافت آشپزخانه ونکات آن خواهیم پرداخت. با بکارگیری نکات این مقاله شما قادر هستید تا با سرعت بیشتری به نظافت بخش های آشپزخانه ی خود بپردازید.

نظافت دیوارها

دیوارها بنا بر جنس خود، روش های متفاوتی برای نظافت دارند. برای اثر بخشی بهتر ابتدا به وسیله ی دستمال خشک، خاک موجود روی دیوار را پاک کنید.

برای دیوارهای رنگ شده پیشنهاد می کنیم از محلول آب گرم و صابون استفاده کنید.در آخر، دیوار را به وسیله ی دستمال حوله ای به دقت خشک کنید تا قطرات آب باعث ایجاد لک به روی دیوار نشوند.

برای نظافت کاغذ دیواری ابتدا به قابل شستشو بودن آن توجه کنید. کاغذ دیواری های PVC یکی از انواع کاغذ دیواری های قابل شستشو هستند. اگر تصمیم به شستشو و نظافت کل دیوار دارید پیشنهاد می کنیم از اسفنج برای پاک کردن دیوار استفاده کنید تا به بافت کاغذ دیواری آسیبی وارد نشود.

پس از مالیدن محلول آب و صابون به وسیله اسفنج با استفاده از دستمال میکروفایبر به سرعت آن را خشک نمائید. شما می توانید محلول آب و سرکه را جایگزین محلول آب و صابون کنید. مقدار سرکه باید نصف مقدار آبی باشد که استفاده می کنید

نظافت یخچال

یخچال های تمیز نشده می تواند منبع بوی بد، کپک و کثیفی باشد. نظافت یخچال باید به صورت هفتگی صورت گیرد.

غذاهای فاسد شده و تاریخ مصرف گذشته را از یخچال خارج کنید، قفسه های موجود در یخچال را خارج کنید و با آب گرم و کمی مایع در سینک بشویید و بگذارید تا در هوا آزاد خشک شوند. داخل یخچال را با اسفنج آغشته به محلول آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی پاک کنید. سپس به وسیله ی دستمال آن را خشک کنید.

برای نظافت بیرون یخچال ابتدا آن را از برق بکشید تا از خطر برق گرفتگی جلوگیری شود سپس پشت و کنار آن را جارو برقی بکشید. قسمت بالایی یخچال را نیز گردگیری کنید.

برای روی یخچال از شوینده های مخصوص استفاده کنید تا به رنگ یخچال آسیبی وارد نشود.

نظافت مایکروویو

مایکروویو را با قرار دادن کاسه ای آب در داخل مایکروویو تمیز کنید. برای از بین بردن بوی نامطبوع داخل آن، مقداری لیمو در داخل کاسه ی آب بچکانید. بخار ایجاد شده در داخل مایکروویو سبب نرم شدن ذرات و قطرات چسبیده به دیواره می شود. سپس، با استفاده از یک اسفنج فضای داخلی مایکروویو را پاک کنید.

نظافت سینک، شیرآلات و کابینت

کابینت آشپزخانه خود را بررسی کنید و مواد تاریخ مصرف گذشته را بیرون بیندازید. قفسه ها را در صورت لزوم پاک کنید. کاغذها و پوشش قفسه کابینت ها و کشوها را در صورت لزوم پاک و یا تعویض کنید.

دور تا دور شیر آشپزخانه و زیر آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن داخل و اطراف سینک ظرفشویی از کمی مایع ظرف شویی و اسفنج استفاده کنید. نظافت به موقع و اصولی سینک ظرف شویی سبب می شود تا براقی و تازگی خود را از دست ندهد. هرچند که نوع سینک شما می تواند تضمین کننده ی ماندگاری و دوام آن باشد. سینک اخوان یکی از برنده های ایرانی است که  به جرات توانایی رقابت با نمونه های وارداتی را داراست. سینک توکار اخوان کد ۳۱۸ با استفاده از استیل با کیفیت و با طراحی بسیار زیبا می باشد. سینک توکار اخوان کد ۳۱۸ دارای دو لگن بزرگ و کوچک می باشد که فضای زیادی را برای شما ایجاد می کند.

پیشخوان آشپزخانه را با ماده های تمیزکننده ضدعفونی کنید. پیش از استفاده از مواد ضد عفونی کننده دستورالعمل آن را مطالعه کنید.

نظافت گاز رومیزی و فر تو کار

نظافت گاز رومیزی یکی از دغدغه های افراد پس از آشپزی است. از شوینده های مخصوص گاز برای پاک کردن گاز خود استفاده کنید. در صورت نبود شوینده ی گاز از پاک کننده های فر استفاده کنید.

اجاق گاز ها را تنها در صورتی که خنک شده اند و حرارتی در آن وجود ندارد تمیز کنید.هرگونه دستگیره و یا قطعات جدا شونده را پیش از نظافت از گاز جدا کنید و به صورت مجزا با محلول آب گرم و مایع ظرفشویی نظافت کنید.

نوع گاز رومیزی نیز می تواند بر نظافت گاز تاثیر گذار باشد. اجاق گاز صفحه ای اخوان مدل G13-HE-S تولید مجموعه کارخانجات اخوان یکی از قدیمی ترین مجموعه ها در تولید گاز رومیزی در ایران می باشد. متریال به کار رفته در این محصولات سبب سازگاری محصولات اخوان با سبک زندگی و پخت و پز ایرانی شده است و نیاز داخلی به محصولات با کیفیت در این زمینه را مرتفع کرده است.

برای جلوگیری از ایجاد لکه و رگه پس از نظافت با استفاده از دستمال میکروفایبر آن را خشک نمائید.

داشتن آشپزخانه ای تمیز یکی از دغدغه های افراد پس از آشپزی است. آشپزخانه محیطی است که افراد بیشترین زمان خود را در آنجا سپری می کنند، پس پاکیزه نگه داشتن آن علاوه بر سلامت روان بر جسم افراد نیز تاثیر می‌گذارد. در این مقاله به روش هایی که نظافت آشپزخانه را برای شما سهل و آسان می کند پرداخته ایم. امیدواریم با بکارگیری این نکات دیگر نظافت آشپزخانه برای شما سهل و دشوار به نظر نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *