چه نمایی برای ساختمان شما مناسب است؟

آجر نسوز نما

تمامی ما علاقمند به زندگی در محیطی هستیم که علاوه بر ایمن بودن از ظاهری زیبا نیز برخوردار باشد. نمای بیرونی اولین چیزی است که به دید می‌آید و نمایان‌گر هویت و سطح کل ساختمان است. در طراحی و انتخاب پوشش مناسب برای نمای ساختمان طراحان و معماران معمولا باید به شرایط آب و هوایی، تعداد طبقات ساختمان، سلایق ساکنین، میزان بودجه خود و قوانین شهرسازی توجه کنند. آجر نسوز نما، کامپوزیت و سنگ از پوشش های متداولی هستند که امروزه برای طراحی نمای ساختمان از آن استفاده می شود.

 در ادامه به برسی انواع نما خواهیم پرداخت.

اهمیت نمای ساختمان

نمای ساختمان جدا از ظاهری که به محیط خانه شما می بخشد می تواند در زیبایی محیط شهری نیز اثرگذار باشد. سازگاری نمای ساختمان با محیط پیرامون شهری یکی از عواملی است که طراحان به هنگام طراحی باید به آن توجه کنند.

نمای ساختمان معمولا جز آخرین مراحلی است که در حین ساخت و ساز صورت می گیرد. معمولا به دلیل پیش آمد های تصادفی در حین پروژه و خرج های پیش بینی نشده سبب می شود تا به هنگام اجرای مرحله آخر معمولا سازندگان برای اجرای نما با کمبود بودجه مواجه باشند.

کمبود بودجه باعث می شود تا سازندگان از مصالح بی کیفیت ارزان قیمت برای نمای ساختمان استفاده کنند. این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت و ارزش ساختمان شما می گذارد.

برای اجرای نمای ساختمان می توان از مصالح متنوعی استفاده کرد از جمله فلزات، سنگ، چوب، آجر نسوزنما، کامپوزیت و…

آجرنما و آجرنسوز نما

آجرنما یکی از مصالحی است که از گذشته تا به امروز برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این عنصر به دلیل تنوع بسیار زیاد خود همیشه جزء انتخابات اول طراحان بوده است.

از دلایل تمایل سازندگان به اجرای آجر نسوز نما برای نمای ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • سازگاری با تمامی شرایط جوی
  • مقاومت بالا در برابر گرما
  • و جلوگیری از اتلاف انرژی

انواع آجرنما:

  • آجر نما نسوز
  • آجرنما شاموتی
  • آجرنما کرکره ای
  • آجرنمای رستیک
  • آجرنمای حصیری
  • آجرنما لعابی

نمای چوبی

چوب یکی از عناصری است که امروزه در اجرای نما مورد استقبال قرار گرفته است. ترکیب چوب با متریالی مانند فلز و شیشه زیبایی نمای شما را دو چندان می کند. تجدید پذیری و شکل پذیری بالای از دلایل استقبال سازندگان برای استفاده از این عنصر می باشند.

نمای سنگ

سنگ از عناصر کلاسیکی است که نما را بسیار لوکس می کند. قیمت این عنصر به نسبت دیگر متریال مورد استفاده در نما بیشتر است. نمای سنگی یکی از پر طرفدار ترین نماها می باشد. از مزایای نمای سنگ می توان به مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف و همچنین ماندگاری اشاره کرد.

نمای سنگ معمولا نیاز به مراقبت دارد و هر چند سال یکبار نیازمند نماشویی است.

نمای کامپوزیت

طراحی نمای کامپوزیت با ورقه های نازک آلمینیوم صورت می گیرد. از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک
  • تنوع رنگی بالا
  • عایق مناسب صدا و انرژی
  • و قابلیت شستشو.

این نوع نما ظاهری مدرن به ساختمان شما می بخشد. نمای کامپوزیت مانند نمای سنگ هر چند سال یکبار نیازمند نماشویی است.

نمای شیشه ای

نمای شیشه نیز یکی از پرطرفدار ترین نماها است. معمولا سازندگان با اجرای این عنصر در نما سعی می کنند تا از این طریق نور بیشتری را به فضای داخلی ساختمان وارد کنند. شرایط جوی در این نوع نما بسیارتاثیرگذار است. در این نوع نما گرما و نور خورشید به راحتی عبور می کند. نمای شیشه عایق مناسبی برای محیط سرد نیست. این نوع نما هر چند وقت یکبار نیاز به تمیزکاری دارد.

نمای سیمانی

نمای سیمانی یکی از نماهای ارزان قیمت می باشد. این نوع نما زمان کمتری نسبت به دیگر نماها برای اجرا دارد. نمای سیمانی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و در برابر حریق مقاوم است. این نوع نما، ظاهری ساده به ساختمان منزل شما می بخشد.

نتیجه گیری

اولین چیزی که پیش از ورود افراد به منزل شما نظر آنان را جلب می کند نمای ساختمان است. نمای ساختمان تاثیر ویژه ای در هویت بخشی ساختمان و محیط زندگی شما دارد. در این مقاله به انواع نماهای موجود برای ساختمان و مزایای هر یک از آن ها پرداختیم. برای انتخاب مناسب ترین نما برای ساختمان محل سکونت خود باید به عواملی از جمله شرایط آب و هوایی محل زندگی، قوانین شهرسازی، ماندگاری مصالح به کار برده شد و… دقت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *