نکاتی برای کاهش هزینه قبوض خانه ی شما

قبوض خانه

قبوض خانه بی شک بیشترین هزینه های یک خانه را تشکیل می دهد. قبض آب، برق و گاز تاثیر بسزایی در بودجه ی ماهیانه ی خانواده می گذارد.

برداشتن گام هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی و تنظیم رفتارهای روزمره می تواند به روی پس اندازه ماهیانه ی خانه تاثیر بگذارد. در این مقاله به نکاتی که در صرفه جویی میزان انرژی و کاهش هزینه ی قبوض خانه کمک می کند خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

لامپ اضافی خاموش!

مبحث صرفه جویی در انرژی و هزینه های مربوط به آن می تواند به سادگی خاموش کردن چراغ های اضافی خانه باشد. به یاد داشته باشید بعد از خارج شدن از اتاق و یا خانه چراغ ها را خاموش کنید. میزان انرژی مصرفی به لامپ هایی که مصرف می کنید و توان آن نیز بستگی دارد. لامپ های پر مصرف بلافاصله بعد از ترک اتاق باید خاموش شوند چرا که علاوه بر مصرف زیاد انرژی باعث گرمایش محیط نیز می شوند.

وسایل الکتریکی

وسایل الکتریکی مانند ماشین های لباس شویی و ظرف شویی انرژی بسیار زیادی مصرف می کنند. 15% انرژی مصرفی خانه شما به استفاده از این دستگاه های شستشو بر می گردد. یکی از راه های تضمینی برای کاهش هزینه های مربوط به قبوض و صرفه جویی در انرژی روشن کردن این دستگاه ها زمانی که کاملا پر شده اند و ظرفیت آن تکمیل شده می باشد.

از دیگر روش های کاهش انرژی در وسایل الکتریکی نظیر ماشین لباس شویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی لباس با آب خنک
  • خاموش کردن خشک کن

دما در مصرف انرژی بی تاثیر نیست

با مدیریت دما شما قادر خواهید بود تا از هدر رفتن انرژی و همچنین هزینه های مربوط به قبوض جلوگیری کنید. استفاده از دما سنج های هوشمند برای خانه می تواند از مصرف انرژی های اضافی جلوگیری کند.

جای اینکه بخواهید یک ترموستات معمولی را برای یافتن دمای مناسب خود به ویژه در ماه های گرمتر و سردتر تنظیم کنید، می توانید از دماسنج های هوشمند استفاده کنید تا دمای خانه شما را راحت تر تنظیم کند.

در ترموستات های هوشمند شما می توانید با  تلفن و یا دستگاه های دیگر به آن متصل شوید تا بتوانید آن را در هرجایی کنترل کنید. اگرچه ممکن است هزینه خرید آن ها بالا باشد، اما در نهایت مبالغی که در هزینه های انرژی صرفه جویی می کنید به کیف پول شما باز خواهد گشت.

لوازم قدیمی

لوازم قدیمی را با مدلهای جدید و کم مصرف جایگزین کنید. این جایگزینی اگرچه هزینه بر است اما به صرفه جویی در مصرف انرژی در طول زمان کمک می کند.

یخچال و فریزر یکی از وسایلی است که میزان زیادی از انرژی برق منزل شما را مصرف می کنند. اگر این نوع دستگاه ها قدیمی باشند مقدار برق مصرفی شما بیشتر خواهد بود. با جایگزین کردن مدل های کم مصرف جدید می توان تقریباً 20 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. به همین ترتیب لازم است به هنگام خرید وسایل الکتریکی منزل از کم مصرف بودن آن اطمینان حاصل کنید.

چراغ های خانه خود را تعویض کنید

همانطور که در در اوایل مقاله عنوان شد، نوع لامپ مصرفی در هزینه قبوض خانه شما تأثیر خواهد گذاشت. یک قدم کوچک مانند تغییر لامپ های خانگی به LED می تواند برهزینه های قبض برق شما تاثیر بگذارد. لامپ های LED می تواند تا 25000 ساعت دوام داشته باشند همچنین باعث می شوند نسبت به لامپ های دیگر نیازمند صرف انرژی کمتری باشد.

شما می توانید برای کاهش هزینه های خود از لامپ های هوشمند تایمر دار استفاده کنید که در صورت ترک اتاق خود به خود خاموش شود. از این طریق می توان هزینه برق منزل را به طور چشمگیری کاهش داد.

استفاده از رادیاتور به جای بخاری

رادیاتورها در مقایسه با بخاری دارای سیستمی کاملا متفاوت هستند. این وسیله حرارتی به کمک حرارت مرکزی که توسط پکیج یا موتورخانه است باعث ایجاد گرمای محیط می شود. پکیج ها به وسیله انرژی برق و گاز تامین می شوند. گردش آب سبب گرمایش رادیاتورها می شود. بر خلاف تصور عامه، استفاده از پکیج و رادیاتور سبب مصرف بیشتر آب نمی شود. آب مورد استفاده در رادیاتورها همان آب موجود در لوله کشی ساختمان است که دائما در حال گردش است.

در بخاری به دلیل احتراق گاز مایع امکان ایجاد دوده و سیاهی بر روی دیوار و پرده ها وجود دارد. علاوه بر این در صورت نصب نادرست لوله بخاری امکان آتش سوزی و یا ایجاد لکه های زرد به روی دیوار و کاغذ دیواری وجود دارد.

میزان و شکل آلایندگی رادیاتور در مقایسه با بخاری قابل تحمل تر و کم هزینه تر از زدودن آلودگی های حاصل از بخاری گازی می باشد. پس با جایگزینی رادیاتور با بخاری می توان هزینه های مربوط به قبوض و همچنین نوسازی خانه را کاهش داد.

نتیجه گیری

با رعایت مواردی مانند :

  • خاموش کردن چراغ های غیرضروری
  • جایگزینی لامپ های کم مصرف
  • تعویض لوازم برقی فرسوده با مدل های کم مصرف جدید
  • استفاده از رادیاتور به جای بخاری برای کاهش هزینه ی قبض گاز

شما قادر خواهید بود که هزینه های قبوض خود را مدیریت کنید و آن را به صورت چشمگیری کاهش دهید. در این صورت می توانید بیشتر پس انداز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *