کفپوش پی وی سی چیست | مزایا و معایب

کفپوش پی وی سی

به طور حتم چندین بار در اصطلاحات ساخت و ساز و مصالح ساختمانی کلمه پی وی سی به ویژه کفپوش پی وی سی را شنیده اید! PVC  مخفف Polyvinyl Chloride، ماده ای کاربردی در ساخت مصالح ساختمانی می باشد.

در این مقاله قصد داریم منحصراً به کفپوش پی وی سی و مزایا و معایب آنها بپردازیم.

کفپوش پی وی سی کفپوشی مقرون به صرفه تری از نظر اقتصادی می‌باشد. کفپوش پی وی سی، نوعی کفپوش چندلایه است. لایه‌ی روییِ آن رنگ و بافت چوبی و سطح منزل شما را تشکیل می دهد. لایه زیرین آن را ماده ی پی وی سی تشکیل داده است. در نوع دیگر این مدل کفپوش لایه دیگری برای محافظت از نور فرا بنفش که باعث تغییر رنگ کفپوش می شود ایجاد شده است. لایه رویی باعث ثابت ماندن رنگ و دوام آن می شود.

در وهله اول طرح های ساده این کفپوش مشابه پارکت های چوبی و پارکت لمینیت ها می باشد.

مزایای کفپوش پی وی سی

مقاومت بالا و عمر طولانی

کفپوش PVC  به دلیل داشتن روکشی محافظ که آن را در مقابل اسید و آتش سیگار محفوظ نگه می‌دارد، انتخابی مناسب برای آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و اتاق هایی که در آن بیشتر سیگار می‌کشند، می‌باشد. علاوه بر این موضوع ، کفپوش پی وی سی مقاومت بسیار بالایی در مقابل خط و خش دارد. این کفپوش می تواند گزینه ای مناسب برای محیط های پر رفت آمد و یا افرادی که حیوان خانگی دارند باشد. بافت روی این نوع کفپوش از لیز خوردن نیز جلوگیری می کند. این نوع کفپوش ها به نسبت کف پوش های چوبی و کفپوش لمینت ها مقاومت بیشتری در برابر آب دارند.

نظافت آسان

کفپوش های PVC  به راحتی تمیز می شوند. برخلاف کفپوش هایی مانند موکت نیاز به صرف هزینه و زمان زیاد برای نظافت ندارند. برخی از این کفپوش ها دارای خواص آنتی باکتریال می باشد و در برابر گرد خاک باعث ایجاد حساسیت نمی شود. کفپوش پی وی سی برای محیط های بیمارستانی و کسانی که دچار حساسیت هستند بسیار مناسب می باشد.

عدم حساسیت کفپوش پی وی سی به آب

نگران خیس شدن این کفپوش ها نباشید! چرا که خاصیت ضد آب دارند و شما به راحتی می توانید آنها را نظافت کنید. این نوع کفپوش مناسب افراد وسواسی و یا محل هایی است که نیاز به نظافت زیادی دارند است. چرا که این امر به راحتی صورت می گیرد. همچنین می توانید از این کفپوش ها در مکان هایی که رطوبت بالایی دارند نیز استفاده کنید.

مقرون به صرفه بودن

این نوع کفپوش در مقایسه با دیگر کفپوش ها و مزایای موجود خود دارای هزینه ای اقتصادی و مقرون به صرفه می باشند. با توجه به ظاهری یکسان داشتن با پارکت لمینت ها و پارکت های چوبی این کفپوش می تواند حتی جایگزین مناسبی برای استفاده با بودجه های پایین تر باشد.

عایق مناسب

این نوع کفپوش به دلیل به کار رفتن لایه های متعدد، عایق مناسبی برای صدا و سرما می باشد. از این نوع کفپوش می توان برای اتاق بازی و خانواده هایی که کودک دارند استفاده کرد. این کفپوش به دلیل بافت لایه خارجی خود از لیز و سر خوردن اشخاص و اجسام جلوگیری می کند و همچنین ضربه گیر مناسبی به نسبت دیگر کفپوش ها می باشد

معایب کفپوش پی وی سی

شیمیایی بودن

این کفپوش به دلیل به کار رفتن مواد شیمیایی و نفتی دوست دار طبیعت و محیط زیست نمی باشد و می‌تواند در بازیافت پسماند های آن، طبیعت را با مشکلات دیگری رو به رو کند. این آسیب به محیط زیست باعث شده تا برخی از فعالان و دوستداران محیط زیست از این نوع کفپوش ها استقبال نکنند.

انعطاف بالا

فشار اجسام سنگین در این نوع کفپوش ها باعث شکل پذیری در آن می شود، به این صورت که اگر از این کفپوش در محیطی مانند پذیرایی استفاده می کنید به زیر اجسام سنگین تکه ای موکت بچسبانید تا از فشار مستقیم جلوگیری کند. این انعطاف و شکل پذیری باعث می شود که در کفپوش شما پستی و بلندی ایجاد شود.

حساسیت به نور خورشید

این نوع کفپوش ها همانند پارکت های چوبی نسبت به تابش مستقیم نور خورشید حساس هستند. تابش مستقیم می تواند بر بافت و رنگ این نوع کفپوش ها تاثیر بگذارد. هرچند که امروزه در کفپوش های پی وی سی مرغوب، لایه ای برای محافظت در برابر نور آفتاب ایجاد شده اما امکان ایجاد رنگ پریدگی در این دسته از کفپوش ها وجود دارد.

کفپوش پی وی سی قابلیت نصب مجدد وجود ندارد

این کفپوش های مقاوم در برابر اسید و سیگار، امکان نصب مجدد همانند پارکت های چوبی و پارکت لمینیت ها را ندارند. (به اصطلاح یک بار مصرف هستند). هرچند که این نوع کفپوش ها اقتصادی و مقرون به صرفه به نظر می رسند. اما اجرت نصب و آماده سازی کف در آنها بالاست و هزینه آن بیشتر از کفپوش لمینت ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *