تفاوت بازسازی و نوسازی

نوسازی

بسیاری از ساختمان های قدیمی نیاز به بازسازی و یا نوسازی دارند. ممکن است که شما تعریف دقیقی از تفاوت بین نوسازی و بازسازی نداشته باشید. شاید حتی نتوانید اقدامات و جنبه های که در هریک از آن ها بکار می رود را از یکدیگر متمایز کنید. تعویض دستگیره درب، تعویض کفپوش، دیوارپوش و تعویض تاسیسات خانه جزء کدام یک از این اصطلاحات هستند؟ در این مقاله به تفاوت بین نوسازی وبازسازی خواهیم پرداخت و هر مورد را با اقدامات صورت گرفته در آن عنوان خواهیم کرد.

بازسازی

بازسازی در لغت به معنای ساختن مجدد است. می توان واژه ی مرمت را نیز برای آن بکار برد. درست است که معمولا از واژه مرمت برای ابنیه تاریخی استفاده می شود، اما مفهوم آن و کلمه ی امروزی اش، بازسازی است. هدف از بازسازی، مرمت (زنده کردن) ساختمان و سازه های قدیمی به منظور افزایش طول عمر و همچنین جلوگیری از تخریب آنهاست.

بازسازی معمولا شامل عملیات هایی برای تغییر ساختار و تحولات اساسی در سازه می باشد. این دسته از اقدامات:

  • تغییر کف
  • تغییراتی در سیستم تاسیساتی
  • تخریب و تغییر دیوارها

نوسازی

همانطور که از اسم نوسازی بر می آید، فرآیندی است به منظور نو کردن. نوسازی فرآیند تجدید سازه است. هدف در این عملیات، اضافه کردن و یا ایجاد تغییر در خانه است و تلاش بر این است که محیط تازه و نو شود. در نوسازی تغییری در ساختار اصلی ساختمان ایجاد نمی شود. از رایج ترین اقداماتی که به منظور نوسازی صورت می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر پوشش کف، تعویض کفپوش
  • تغییر پوشش دیوار
  • تغییر دکوراسیون اتاق ها
  • تعویض دستگیره درب ها
  • تعویض کابینت های آشپزخانه

تغییر پوشش کف

فرآیند تغییر پوشش کف کار پیچیده ای نیست. در این تغییر ابتدا باید پوشش قدیمی از کف جدا و پوشش تازه جایگزین آن شود. بنابر جنس و نوع پوششی که برای کف انتخاب می کنید، زمان و مراحل نصب متفاوت خواهد بود. کفپوش های سنگ در مقایسه با پارکت و پارکت لمینت ها، اجرت نصب و زمان بیشتری نیاز دارند.

تغییر پوشش دیوار

ایجاد تغییر در پوشش دیوار یکی از رایج ترین اقدامات نوسازی می باشد. تعویض رنگ، کاغذ دیواری، استفاده از سنگ های دکوراتیو و کامپوزیت های داخلی از جمله مواردی هستند که در پوشش دیوار به کار می روند. مشابه به پوشش کف، بنا بر هر نوع پوششی که برای دیوار انتخاب می نمائید، زمان و روش اجرا متفاوت خواهد بود.

تغییر دکوراسیون اتاق ها

دکوراسیون اتاق ها طیف وسیع تری از اقدامات را از جمله دو موردی که پیشتر به آن پرداختیم، یعنی تغییر پوشش کف و دیوار را در بر می گیرد. از دیگر اقداماتی که در این نوع نوسازی صورت می گیرد تغییر اسباب و اثاثیه منزل و نو کردن آن ها می باشد.

تعویض دستگیره درب ها

دستگیره درب یکی از عناصر کوچک اما تاثیرگذار در زیباتر جلوه کردن منازل می باشد. دستگیره درب یکی از عناصر تاثیرگذار است که در هنگام ورود به خانه و یا اتاق ها می تواند افراد را تحت تاثیر قرار دهد. عمر دستگیره های درب بنا بر جنس استفاده شده در آن متفاوت است. در میان انواع دستگیره درب عرضه شده در بازار دستگیره درب پلاک طلایی که از تولیدات داخلی کشور خودمان است، از طرفداران زیادی برخوردار می باشد. این دستگیره ها در مدل‌های متنوعی عرضه شده اند تا تمام افراد با هر سلیقه‌ای بتوانند نمونه دلخواهشان را انتخاب و خریداری نمایند.

هنگام انتخاب و خرید دستگیره درب، باید به محل نصب دستگیره توجه ویژه‌ای داشته باشید، تا دستگیره پس از نصب دارای ظاهر مناسبی باشد.

تعویض کابینت ها

آشپزخانه قلب یک خانه است، معمولا افراد زمان زیادی را در این محیط سپری می کنند. از این روی تغییر دکوراسیون آشپزخانه یکی از رایج ترین اقدامات در نوسازی می باشد. تعویض مدل کابینت ها، اضافه کردن طبقات و یا فضا برای ظروف، تعویض قرنیز کابینت و یا دستگیره درب های آن از جمله اقداماتی هستند که در تعویض کابینت ها می تواند صورت گیرد.

در آخر

همانطور که عنوان شد بازسازی از جمله اقداماتی است که تغییرات اساسی  را  در ساختار سازه ایجاد می کند. این دسته از تغییرات گستره ی وسیعی دارند. در مقابل نوسازی تنها با اضافه کردن و یا تغییر در تلاش است که جلوه ای تازه به محیط بخشد. از این روی هزینه بازسازی در مقایسه با نوسازی بیشتر است.

در نوسازی معمولا تنها به قسمتی از خانه که نیاز به نو شدن دارد پرداخته می شود. در حالی که بازسازی طیف وسیع تری از اقدامات را شامل شده و تنها محدود به فضای داخلی خانه نمی شود و کل ساختمان را در بر می‌گیرد.

با توجه به اقدامات متعدد در بازسازی که ساختارهای اصلی ساختمان را مورد تغییر قرار می دهد، به مراتب به زمان بیشتری نیاز دارد. پروژه های بازسازی نیازمند زمان و برنامه ریزی دقیق هستند و ممکن است ماه ها به طول بیانجامند. در مقابل، نوسازی به زمان کمتری نیاز خواهد داشت. با توجه به تفاوت های هر یک از این اصطلاحات شما قادر خواهید بود تا با دید روشنی دست به انتخاب و ایجاد تغییرات بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *