پیشگیری از آتش سوزی در خانه

آتش سوزی

یکی از رایج ترین حوادثی که بر اثر عدم ایمنی منازل صورت می گیرد، آتش سوزی است. متاسفانه این دسته از حوادث کم اتفاق نمی افتند. منازل بسیاری بر اثر عدم رعایت نکات ایمنی طعمه ی حریق شده اند و خسارات های ناشی از آن، مقدار قابل توجه ای می باشد.  

ایمن کردن منازل در برابر حریق یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت. شما به عنوان صاحب و عضوی از خانواده مسئول هستید تا با رعایت استاندارهای لازم، سلامتی و حفاظت خانه و خانواده ی خود را تضمین کنید.

آمادگی و جلوگیری از آتش سوزی در خانه و انجام نکات ایمنی از ایجاد خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری خواهد کرد. در این مقاله به نکات پیشگیری از آتش سوزی در خانه خواهیم پرداخت.

نکات ایمنی در برابر آتش سوزی

آشپزخانه، یکی از محیط های پر خطر در منزل است. احتمال بروز آتش سوزی در این مکان بالا است. وجود گاز، کبریت و وسایل برقی می تواند باعث ایجاد شعله و یا جرقه شود. سرعت انتشار آتش بسیار بالا است، این امکان وجود دارد که به سرعت همین شعله ی کوچک تبدیل به آتشی مهیب شود.

برای کاهش خطر آتش سوزی در خانه به نکات زیر توجه کنید.

نکات ایمنی درآشپزخانه

همانطور که عنوان شد آشپزخانه یکی از محل های مستعد آتش سوزی می باشد. دلیل این ادعا حضور وسایل برقی، گاز و کبریت است. چرا که هر کدام از آن ها، وسیله ای برای اشتعال هستند.

مایعات قابل اشتعال را در ظروف مناسب و به دور از هر عامل اشتعال زا نگه دارید.

کبریت و فندک را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

یک کپسول آتش نشانی در آشپزخانه نگه دارید.

اتصالات گاز و فر خود را بررسی کنید. در صورت پارگی و نشتی سریعاً آن ها را تعویض کنید.

ترک نکردن آشپزخانه در زمان پخت و پز

ترک آشپزخانه در زمان پخت و پز یکی از دلایل آتش سوزی در آشپزخانه می باشد. به هنگام پخت و پز حتما در آشپزخانه حضور داشته باشید. به هیچ عنوان ظروف در حال پخت را روی اجاق گاز رها نکنید. اگر مجبور به ترک خانه و یا آشپزخانه هستید، ابتدا شعله ی اجاق گاز را خاموش کنید.

وسایل برقی

از اتصال چندین وسیله ی برقی به یک سه راهی خوداری کنید. تغییر ولتاژ برق و یا فشار به این دسته مدارها می تواند باعث گرم شدن و یا انفجار فیوز شود.

هر چند وقت یک بار از سلامت سیم وسایل برقی اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود پارگی  در پوشش بیرونی سیم ها، آن ها را تعویض کنید.

نکات ایمنی در اتاق ها

حضور کاغذ، چوب و پارچه در فضای خانه می تواند در صورت آتش سوزی باعث انتشار شعله و حریق شود. از این روی، وسایل چوبی، حوله و کتاب ها را در کنار مواد اشتعال زا قرار ندهید.

در صورت قطع برق از چراغ قوه به جای شمع استفاده کنید. اگر از شمع استفاده می کنید آن را در نقطه ای قرار دهید که امکان واژگونی وجود نداشته باشد. در صورت ترک کردن اتاق، شمع ها را روشن رها نکنید.

وسایل سرمایش و گرمایش یکی دیگر از عاملان حریق در منازل می باشند. فیلتر آنها را مرتباً تعویض کنید و از سالم بودن سیم کشی آن اطمینان حاصل کنید. برای پنهان کردن سیم ها، از قرار دادن آنها در زیر فرش خودداری کنید.

در صورت وجود شومینه در منزل، همیشه از پوشش محافظ شومینه استفاده کنید. این پوشش از ورود جرقه و خاکستر به فضای خانه جلوگیری می کند.

برای دیوار شومینه از آجرهای نسوز نما استفاده کنید. تا در صورت بروز جرقه امکان حریق فراهم نشود.

آجر نسوز نما آذرخش کد AB12001 تولید گروه بین المللی کارخانجات آجر نسوز نما آذرخش می باشد که از خاک نسوز و خاک چینی، در دمای حرارتی بسیار بالا تولید می شود. این نوع آجر توان تحمل دمای بسیار بالا را دارد. رایج ترین رنگ های آجر نسوز قرمز و قهوه ای می باشد، تنوع رنگ در آجر های نسوز زیاد است و طیف وسیع از رنگ ها را در بر می گیرد.

در بیرون از خانه و در فضای باز سیگار بکشید.

در آخر

آتش سوزی یکی از رایج ترین حوادث ناگوار می باشد. عدم رعایت ایمنی و استاندارد ها در منازل باعث ایجاد این گونه حوادث می شود. در این مقاله به راه های جلوگیری و ایمن کردن منازل شما پرداختیم. امیدواریم با رعایت نکات فوق از این قبیل اتفاقات و آسیب ها جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *